Opas koneoppimisen ja tekoälyn hyödyntämiseen digimarkkinoinnissa
Keski-Vakkuri, Marika (2022)
Keski-Vakkuri, Marika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515522
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu johdantoluvusta, toteutuksen kuvauksesta, viitekehyksestä, toteutuksen kuvauksesta, oppaasta sekä oppaan esittelystä ja johtopäätöksistä. Työssä käsiteltiin koneoppimisen ja tekoälyn tuomia mahdollisuuksia digitaalisessa markkinoinnissa.
Viitekehykseen kerättiin tietoa koneoppimisen ja tekoälyn perusteista ja esiteltiin eri tavat, joilla konetta voidaan opettaa. Tämän jälkeen perehdyttiin siihen, kuinka koneoppimis- ja tekoälyalgoritmeja voidaan hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa. Digitaalinen markkinointi jaettiin sisältömarkkinointiin ja maksettuun mainontaan sekä sosiaaliseen mediaan. Opas rakennettiin viitekehyksen pohjalta ja se suunnattiin aloitteleville markkinoijille, opiskelijoille ja markkinoinnin ammattilaisille, joille koneoppiminen on vielä aiheena jokseenkin tuntematon.
Lähteinä käytettiin suurimmaksi osaksi englanninkielisiä internetlähteitä ja ammattikirjallisuutta. Osa käytetyistä lähteistä oli myös opinnäytetyössä esiteltävien alustojen omia verkkosivuja.
Tuotoksena syntyi 26-sivuinen opas, jossa koneoppimisen ja tekoälyn tuomia mahdollisuuksia digimarkkinoinnin suunnitteluun ja optimointiin käsiteltiin käytännönläheisesti. Oppaassa esiteltiin digimarkkinoinnin alustoja ja niissä käytettyjä koneoppimisalgoritmeja ja annettiin vinkkejä muun muassa sisältösuunnitteluun, kohderyhmävalintoihin sekä mainonnan ostamiseen ja optimointiin.
Viitekehykseen kerättiin tietoa koneoppimisen ja tekoälyn perusteista ja esiteltiin eri tavat, joilla konetta voidaan opettaa. Tämän jälkeen perehdyttiin siihen, kuinka koneoppimis- ja tekoälyalgoritmeja voidaan hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa. Digitaalinen markkinointi jaettiin sisältömarkkinointiin ja maksettuun mainontaan sekä sosiaaliseen mediaan. Opas rakennettiin viitekehyksen pohjalta ja se suunnattiin aloitteleville markkinoijille, opiskelijoille ja markkinoinnin ammattilaisille, joille koneoppiminen on vielä aiheena jokseenkin tuntematon.
Lähteinä käytettiin suurimmaksi osaksi englanninkielisiä internetlähteitä ja ammattikirjallisuutta. Osa käytetyistä lähteistä oli myös opinnäytetyössä esiteltävien alustojen omia verkkosivuja.
Tuotoksena syntyi 26-sivuinen opas, jossa koneoppimisen ja tekoälyn tuomia mahdollisuuksia digimarkkinoinnin suunnitteluun ja optimointiin käsiteltiin käytännönläheisesti. Oppaassa esiteltiin digimarkkinoinnin alustoja ja niissä käytettyjä koneoppimisalgoritmeja ja annettiin vinkkejä muun muassa sisältösuunnitteluun, kohderyhmävalintoihin sekä mainonnan ostamiseen ja optimointiin.