LinkedIn-kohdentaminen datan ja analytiikan avulla
Toivanen, Angelika (2022)
Toivanen, Angelika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tyyppi on kehittämishanke, jonka toimeksiantajana toimii HR-teknologia-alan yritys Talentech AB FI Filial. Kehityshankkeen tarkoituksena on löytää oikeat kohdentamistavat LinkedIn-markkinoinnissa hyödyntäen dataa ja analytiikkaa. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään markkinoinnin eri osa-alueita ammattikirjallisuuden pohjalta, LinkedIn-alustaa, kampanjoiden rakentamista LinkedIn Campaign Managerissa, kohdentamista sekä dataa ja analytiikkaa. Viitekehys on toinen kehittämishankkeen perusta projektisuunnitelman lisäksi. Kehityshankkeen toiminnallisessa osuudessa luodaan mainos Talentechin mainostilille, ja mainokselle tehdään viisi eri kampanjaa, jotka on kohdennettu eri tavoin. Kampanjoista kerätään dataa viikon ajan, jonka jälkeen data analysoidaan ja luodaan kehittämisehdotukset toimeksiantajayritykselle. Kampanjoiden sekä kohdennuksen onnistumista seurataan LinkedIn Campaign Managerista saadun datan avulla sekä UTM-parametrien avulla Google Analyticsissa. Osa kehityshankkeen aikana toteutetuista kampanjoista menestyi kansainvälisiä vertailukeskiarvoja paremmin. Datan ja analytiikan avulla löydettiin kaksi kohderyhmää, joille yritys voi kohdentaa kevyttä markkinointia sekä yksi kohderyhmä, jonka sitoutumisaste oli erityisen korkea. Kehityshankkeen tavoitteet toteutuivat halutulla tavalla. Toimeksiantajayritys voi saada merkittävää lisäarvoa kehityshankkeesta ja hyödyntää kehittämisehdotuksia tulevaisuudessa LinkedIn-markkinoinnissa.