Sisältömarkkinointiin näkyvyyttä TikTokilla
Mäkelä, Jussi (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615593
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median lyhytvideoalusta TikTokia ja sen toimivuutta sisältömarkkinoinnissa. TikTok on nousussa oleva media-alusta, joka saavuttamassa vakiintuneen aseman sosiaalisten medioiden joukossa. Suomessa TikTokin käyttö lisääntyy jatkuvasti ja myös yritykset ja yhteisöt ovat alkaneet hyödyntämään alustan mahdollisuuksia. TikTokin suosittelualgoritmi löytää nopeasti käyttäjiä kiinnostavia sisältöjä, joihin voi lukeutua myös sisältömarkkinoinnin tuotokset tarjoten mahdollisuuden näkyvyyteen orgaanisesti.
Työssä käydään läpi keskeisimpiä termejä ja toimintoja TikTokin, sosiaalisen median suosittelualgoritmin ja sisältömarkkinoinnin suhteen. Opinnäytetyö käsittelee aiheita sisällöntuottajan näkökulmasta tarkasteltuna.
Tapaustutkimuksessa käsitellään Lahden Pelicans urheiluorganisaation maskotille perustettua Pekko Pelikaani -TikTok-kanavaa. Kanava on joukkueen sisältömarkkinointiin perustettu ja pääroolissa on maskotti.
TikTok on toimiva sisältömarkkinoinnin alusta ja se voi mahdollistaa merkittävää näkyvyyttä jo pienellä panostuksella. Trendeihin ja ilmiöihin nopea reagointi tarjoaa suuren mahdollisuuden orgaanisen näkyvyyden saralla, mikäli suosittelualgoritmi antaa siihen mahdollisuuden. Viihteellinen sisältö toimii alustalla parhaiten, mutta varsinaisena viestintäkanavana se ei toimi erityisen hyvin.
Työssä käydään läpi keskeisimpiä termejä ja toimintoja TikTokin, sosiaalisen median suosittelualgoritmin ja sisältömarkkinoinnin suhteen. Opinnäytetyö käsittelee aiheita sisällöntuottajan näkökulmasta tarkasteltuna.
Tapaustutkimuksessa käsitellään Lahden Pelicans urheiluorganisaation maskotille perustettua Pekko Pelikaani -TikTok-kanavaa. Kanava on joukkueen sisältömarkkinointiin perustettu ja pääroolissa on maskotti.
TikTok on toimiva sisältömarkkinoinnin alusta ja se voi mahdollistaa merkittävää näkyvyyttä jo pienellä panostuksella. Trendeihin ja ilmiöihin nopea reagointi tarjoaa suuren mahdollisuuden orgaanisen näkyvyyden saralla, mikäli suosittelualgoritmi antaa siihen mahdollisuuden. Viihteellinen sisältö toimii alustalla parhaiten, mutta varsinaisena viestintäkanavana se ei toimi erityisen hyvin.