Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sisäinen lähettämiskäytäntö suun terveydenhuollossa

Ruonala, Laura (2022)

Avaa tiedosto
Ruonala_Laura.pdf (1.536Mt)
Lataukset: 


Ruonala, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615584
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla suun terveydenhuollon asiantuntijoiden kokemuksia hyvistä lähettämiskäytännöistä, joiden perusteella he lähettävät potilaita toisilleen tutkimukseen ja hoitoon organisaation sisällä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lähettämiskäytännöistä ja niiden kehittämistarpeista suuhygienistin sekä yleis- ja erikoishammaslääkärin välillä. Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli suun terveydenhuollon yksityinen organisaatio Oral Hammaslääkärit Oyj.

Opinnäytetyön kohdejoukkona oli yhteensä kahdeksan organisaatiossa työskentelevää satunnaisesti valittua suunhoidon ammattilaista, jotka koostuivat kolmesta suuhygienististä, kahdesta hammaslääkäristä ja kolmesta erikoishammaslääkäristä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joiden teemat olivat yhteistyö, lähettämiskäytäntö ja viestintä. Aineiston analysointi toteutettiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.

Opinnäytetyön tulosten mukaan yhteistyötä tehdään mielellään toisten suun terveydenhuollon ammattilaisten kanssa ja se koetaan myös erittäin tärkeäksi. Yksityisen suun terveydenhuollon organisaation sisäinen lähettämiskäytäntö sekä konsultointitavat ovat vielä hyvin kirjavia eikä selkeää prosessia ole kaikilla suun terveydenhuollon ammattilaisilla tiedossa. Viestinnän toteutuminen tietosuoja huomioiden koetaan avaintekijäksi, jotta voidaan hoitaa potilasta yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa. Tulosten perusteella saatiin myös arvokkaita kehittämisehdotuksia yrityksen toiminnan kehittämiseksi. Kehittämisehdotukset ovat: selkeä lähettämisprosessi, toisiin suun terveydenhuollon ammattilaisiin tutustuminen, erillinen erikoishammaslääkäriklinikka, ammattilaisten kattavat profiilit potilastietojärjestelmässä sekä potilastietojärjestelmän automatisointi ja lähetteen nouseminen esiin järjestelmässä.

Tulosten merkitys työelämäkumppanille on tärkeä, koska opinnäytetyön aineisto on kerätty organisaation omia suun terveydenhuollon ammattilaisia haastattelemalla. Tämän avulla organisaatio saa juuri heille kohdistettuja tietoja ja kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotusten perusteella organisaatio voi kehittää omaa lähettämisprosessiaan ja koko yrityksen toimintaa suun terveydenhuollon ammattilaisten välisen yhteistyön sekä potilaan tehokkaan ja laadukkaan hoidon takaamiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste