Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Mielikuvituksen siivillä soittamaan : draamaopetuksen ja improvisaation työtapojen soveltava käyttö viulunsoitonopetuksessa

Vuorinen, Maria (2022)

 
Avaa tiedosto
Vuorinen_Maria.pdf (2.717Mt)
Lataukset: 


Vuorinen, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615541
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin improvisaation ja draamaopetuksen työtapojen soveltamista viulunsoiton alkeisopetuksessa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tuoda uusia näkökumia improvisaation opettamiseen ja sen hyödyntämiseen viulunsoiton alkeisopetuksessa.

Opinnäytetyöni aineisto koostuu tuottamistani draamaopetuksen työtapoja hyödyntävistä improvisaatioharjoituksista, jotka olen teettänyt neljälle 5–8-vuotiaille viulunsoiton alkeisoppilaalleni sekä havainnoista ja observaatioista näiden harjoitusten toimivuudesta, tarkoituksenmukaisuudesta, vaikutuksista sekä oppilaiden reaktioista. Aineisto on kerätty aikavälillä 1.1.2022-1.4.2022 havainnoimalla oppilaideni autenttisia reaktioita tavallisen viikoittaisen soittotunnin kontekstissa. Analysoin kunkin oppilaan lähtökohtia, tarpeita ja reaktioita teetettyihin harjoituksiin yksilöllisesti.

Havainnoistani sekä oppilaiden yksilöllisen kehittymisen seuraamisen perusteella selvisi, että draamaopetuksen työtapoja voi hyvin yhdistää ja hyödyntää viulunsoiton alkeisopetuksessa monella eri tavalla. Erityisesti draamaopetuksen periaatteita sisältävät improvisaatioharjoitukset kehittivät havaintojeni mukaan mm. oppilaiden ilmaisun laajuutta, rohkeutta kokeilla uusia asioita, soittomotivaatiota sekä nuotinlukua. Harjoituksia voi hyödyntää mm. uuden opetussuunnitelman mukaisessa säveltämisen ja improvisaation opettamisessa laajasti eri instrumenteilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste