Sähköautoilun kannattavuus piensähkön tuotannon näkökulmasta
Askonen, Lauri (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615753
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia sähköautoilun kannattavuutta piensähkön tuotannon näkökulmasta tavallisessa suomalaisessa perheessä. Kannattavuutta tarkasteltiin taloudellisesta ja ympäristövaikutusten näkökulmasta. Piensähkön tuotanto oli tässä työssä tuotettu aurinkopaneeleilla.
Työssä käytettiin kiinteistön omistajan antamaa mittausdataa aurinkoenergian tuotannosta, sähkönkulutuksesta sekä sähkön myynnistä. Työ aloitettiin analysoimalla aurinkoenergian tuotantoa eri kuukusina ja sitä, miten sähkönkulutus ja tuotanto kohtaavat. Mittausdatasta selvitettiin, milloin sähköautoa on ladattu, ja laskettiin siitä aiheutuvia kustannuksia sekä verrattiin niitä vastaavan polttomoottorikäyttöisen auton kustannuksiin. Työssä tutkittiin fyysisen akun ja virtuaaliakun mahdollisuuksia sähköauton lataamisessa. Lopuksi tarkasteltiin sähköauton valmistuksesta ja käytöstä aiheutuneita päästöjä ja verrattiin niitä vastaavan polttomoottorikäyttöisen auton päästöihin. Päästöjä tarkasteltiin myös omatuotetun aurinkoenergian vaikutusten kannalta.
Omatuotettu aurinkoenergia pienentää päästöjä ostosähköön verrattuna. Sähköauton latauksen kustannukset olivat tässä työssä tarkasteltavalla ajoprofiililla noin 70 % pienemmät ja päästöt noin 66 % pienemmät verrattuna vastaavaan polttomoottorikäyttöiseen autoon. Akkujen käyttö sähköauton lataamisen kannalta ei ollut kannattavaa tämän työn ajoprofiililla.
Vaikka omatuotettu aurinkoenergia pienentää kotitalouden päästöjä, jotta siitä saataisiin suurin hyöty, energia olisi varastoitava akkuihin. Päästöissä on kuitenkin otettava huomioon myös aurinkopaneelien ja akkujen valmistus. Sähköauton valmistuksen päästöt ovat suuremmat kuin polttomoottorikäyttöisen auton, mutta käytön aikaiset päästöt ovat pienemmät, eivät kuitenkaan päästöttömät.
Työssä käytettiin kiinteistön omistajan antamaa mittausdataa aurinkoenergian tuotannosta, sähkönkulutuksesta sekä sähkön myynnistä. Työ aloitettiin analysoimalla aurinkoenergian tuotantoa eri kuukusina ja sitä, miten sähkönkulutus ja tuotanto kohtaavat. Mittausdatasta selvitettiin, milloin sähköautoa on ladattu, ja laskettiin siitä aiheutuvia kustannuksia sekä verrattiin niitä vastaavan polttomoottorikäyttöisen auton kustannuksiin. Työssä tutkittiin fyysisen akun ja virtuaaliakun mahdollisuuksia sähköauton lataamisessa. Lopuksi tarkasteltiin sähköauton valmistuksesta ja käytöstä aiheutuneita päästöjä ja verrattiin niitä vastaavan polttomoottorikäyttöisen auton päästöihin. Päästöjä tarkasteltiin myös omatuotetun aurinkoenergian vaikutusten kannalta.
Omatuotettu aurinkoenergia pienentää päästöjä ostosähköön verrattuna. Sähköauton latauksen kustannukset olivat tässä työssä tarkasteltavalla ajoprofiililla noin 70 % pienemmät ja päästöt noin 66 % pienemmät verrattuna vastaavaan polttomoottorikäyttöiseen autoon. Akkujen käyttö sähköauton lataamisen kannalta ei ollut kannattavaa tämän työn ajoprofiililla.
Vaikka omatuotettu aurinkoenergia pienentää kotitalouden päästöjä, jotta siitä saataisiin suurin hyöty, energia olisi varastoitava akkuihin. Päästöissä on kuitenkin otettava huomioon myös aurinkopaneelien ja akkujen valmistus. Sähköauton valmistuksen päästöt ovat suuremmat kuin polttomoottorikäyttöisen auton, mutta käytön aikaiset päästöt ovat pienemmät, eivät kuitenkaan päästöttömät.