Työssäoppimisen ohjauksen vaikutus ammatilliseen kasvuun Lähellä sinua-hankkeen oppisopimusopiskelijoiden kokemana
Alaniemi, Tiia; Juustila, Anna-Maria (2022)
Alaniemi, Tiia
Juustila, Anna-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615780
Tiivistelmä
Lähellä sinua -hankkeessa koulutettiin oppisopimuksella lähihoitajia- sekä lähiavustajia yhteistyössä OSAO:n kanssa. Oppisopimusopiskelijat olivat eri-ikäisiä pitkäaikaistyöttömiä. Sosiaali- ja terveysalalla työntekijän persoonallisuus ja aikaisemmat kokemukset yhdistettynä teoriatietoon vaikuttavat tämän ammatilliseen kehittymiseen ja kasvuun. Tämä herätti kysymyksen, mikä rooli työssäoppimisen ohjauksella on ammatillisen kasvun kokemisessa. Tietoperustana tutkimuksessamme avasimme ammatillisen kasvun käsitettä eri osa-alueineen.
Ammatillinen kasvu kulkee käsi kädessä ammatti-identiteetin kanssa. Käsittelimme ohjauksen käsitettä työssäoppimisen viitekehyksessä.
Tavoitteenamme oli kerätä kokemuksellista tietoa työssäoppimisen ohjauksen vaikutuksesta ammatilliseen kasvuun.
Käytimme tutkimuksessamme määrällistä tutkimusta. Käytimme survey-lomaketta, joka lähetetiin sähköpostitse hankkeesta valmistuneille. Strukturoitujen kysymyksen lisäksi lomakkeessa oli kolme avointa kysymystä. Tulosten perusteella työssäoppimisen alkuvaiheen perehdytyksessä katsottiin erittäin tärkeäksi työympäristöön sekä työvälineisiin perehdyttämisen sekä työssäoppimisen tavoitteiden selkeyttämisen. Vastaajien mukaan heidän olemassa olevat taitonsa sekä toiveensa otettiin työssäoppimisen ohjauksessa hyvin huomioon.
Ammatillisen kasvun osa-aluilla ei ole nähtävissä yksittäistä tekijää, jolla ammatillisen kasvun tukemisen kokemus olisi huomattavasti vaikuttava. Kuitenkin puolet vastaajista koki työssäoppimisen ohjauksen vaikuttaneen heidän ammatilliseen kasvuunsa kaikilla osa-alueilla.
Avoimista vastauksista nousi esiin epäselvyys työssäoppimispaikan sekä oppilaitoksen vastuista ohjaamisessa sekä näyttöihin valmistautumisessa. Myös työssäoppimisen ohjauksen henkilökohtaistaminen nousi pohdinnassamme esiin kehityskohteeksi.
Ammatillinen kasvu kulkee käsi kädessä ammatti-identiteetin kanssa. Käsittelimme ohjauksen käsitettä työssäoppimisen viitekehyksessä.
Tavoitteenamme oli kerätä kokemuksellista tietoa työssäoppimisen ohjauksen vaikutuksesta ammatilliseen kasvuun.
Käytimme tutkimuksessamme määrällistä tutkimusta. Käytimme survey-lomaketta, joka lähetetiin sähköpostitse hankkeesta valmistuneille. Strukturoitujen kysymyksen lisäksi lomakkeessa oli kolme avointa kysymystä. Tulosten perusteella työssäoppimisen alkuvaiheen perehdytyksessä katsottiin erittäin tärkeäksi työympäristöön sekä työvälineisiin perehdyttämisen sekä työssäoppimisen tavoitteiden selkeyttämisen. Vastaajien mukaan heidän olemassa olevat taitonsa sekä toiveensa otettiin työssäoppimisen ohjauksessa hyvin huomioon.
Ammatillisen kasvun osa-aluilla ei ole nähtävissä yksittäistä tekijää, jolla ammatillisen kasvun tukemisen kokemus olisi huomattavasti vaikuttava. Kuitenkin puolet vastaajista koki työssäoppimisen ohjauksen vaikuttaneen heidän ammatilliseen kasvuunsa kaikilla osa-alueilla.
Avoimista vastauksista nousi esiin epäselvyys työssäoppimispaikan sekä oppilaitoksen vastuista ohjaamisessa sekä näyttöihin valmistautumisessa. Myös työssäoppimisen ohjauksen henkilökohtaistaminen nousi pohdinnassamme esiin kehityskohteeksi.