Isännöintialan asiakaskannattavuuden tarkastelu toimintolaskennan avulla
Spets, Kalle (2022)
Spets, Kalle
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615817
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakaskannattavuutta isännöintialalla asiakasriskien ja toimintolaskennan avulla. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda yritykselle sisäisen laskentajärjestelmän pilottiversio, jonka testaamisen ja kehittämisen kautta voitaisiin lopulta tutkia asiakaskannattavuutta mahdollisimman tarkasti. Opinnäytetyössä luotiin työkaluja asiakkaiden segmentoimiseksi sekä kartoitettiin asiakasriskejä työntekijäkyselyiden sekä teemahaastattelujen avulla.
Toimintolaskenta omaksuttiin parhaaksi keinoksi tarkastella asiakaskannattavuutta. Työajanseu-rantaa ja tähän perustuvaa laskentajärjestelmää ei ollut ennen hyödynnetty yrityksessä, joten laskennasta luotiin kevyempi malli, joka koski vain isännöitsijöitä ja suurinta asiakasluokkaa, eli asunto-osakeyhtiötä, jotka ovat täyden isännöinnin asiakkaita. Tätä varten luotiin toimintoanalyysi ja resurssienkohdistusmalli, jotka tukeutuivat kiinteän kuukausipalkkion piirissä oleville työtehtäville. Lisäksi luotiin työajanseurantataulukko, jonka avulla voidaan tarkastella työajanjakaantumista eri asiakkuuksien välillä.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Kehitystehtävän lisäksi opinnäytetyöhön kuului teoriakehys. Teoriakehys laadittiin käyttäen sekä kirja- että verkkolähteitä. Lähteitä valittaessa on huomioitu niiden luotettavuus ja teorian soveltamisen mahdollisuus käytännön tasolla.
Lopputuloksena olivat helppokäyttöiset työkalut eri asiakkuuksien ja niiden kiinteiden kuukausi-palkkioiden vertailemiseksi. Asiakasriskeistä oli tehty kattava yhteenveto, joka tuotiin tiedoksi yritysjohdolle ja se käytiin läpi yritysmyyjän kanssa ja samalla selvitettiin, miten työkaluja ja toimintolaskennan luomaa hyötyä voitaisiin käyttää apuna uusasiakashankinnassa. Yritysjohdolle tuotiin myös tiedoksi, miten laskentajärjestelmää voitaisiin tulevaisuudessa soveltaa laajemmin organisaatiossa mahdollisimman tarkan asiakaskannattavuuden tutkimiseksi ja miten se toimisi nykyisten asiakkuuksien hinnoittelupäätösten tukena.
Toimintolaskenta omaksuttiin parhaaksi keinoksi tarkastella asiakaskannattavuutta. Työajanseu-rantaa ja tähän perustuvaa laskentajärjestelmää ei ollut ennen hyödynnetty yrityksessä, joten laskennasta luotiin kevyempi malli, joka koski vain isännöitsijöitä ja suurinta asiakasluokkaa, eli asunto-osakeyhtiötä, jotka ovat täyden isännöinnin asiakkaita. Tätä varten luotiin toimintoanalyysi ja resurssienkohdistusmalli, jotka tukeutuivat kiinteän kuukausipalkkion piirissä oleville työtehtäville. Lisäksi luotiin työajanseurantataulukko, jonka avulla voidaan tarkastella työajanjakaantumista eri asiakkuuksien välillä.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Kehitystehtävän lisäksi opinnäytetyöhön kuului teoriakehys. Teoriakehys laadittiin käyttäen sekä kirja- että verkkolähteitä. Lähteitä valittaessa on huomioitu niiden luotettavuus ja teorian soveltamisen mahdollisuus käytännön tasolla.
Lopputuloksena olivat helppokäyttöiset työkalut eri asiakkuuksien ja niiden kiinteiden kuukausi-palkkioiden vertailemiseksi. Asiakasriskeistä oli tehty kattava yhteenveto, joka tuotiin tiedoksi yritysjohdolle ja se käytiin läpi yritysmyyjän kanssa ja samalla selvitettiin, miten työkaluja ja toimintolaskennan luomaa hyötyä voitaisiin käyttää apuna uusasiakashankinnassa. Yritysjohdolle tuotiin myös tiedoksi, miten laskentajärjestelmää voitaisiin tulevaisuudessa soveltaa laajemmin organisaatiossa mahdollisimman tarkan asiakaskannattavuuden tutkimiseksi ja miten se toimisi nykyisten asiakkuuksien hinnoittelupäätösten tukena.