Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lapsen itsemyötätunnon harjoitteleminen ja tukeminen varhaiskasvatuksessa : menetelmäopas varhaiskasvattajille

Satosuo, Teemu; Valkila, Venla (2022)

 
Avaa tiedosto
Satosuo­_Teemu Valkila_Venla.pdf (3.621Mt)
Lataukset: 


Satosuo, Teemu
Valkila, Venla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615871
Tiivistelmä
Itsemyötätunto tarkoittaa myötätunnon osoittamista itseä kohtaan. Se on kykyä kohdella itseään rakentavasti. Ihminen tarvitsee itsemyötätuntoa tunteakseen olonsa turvalliseksi ja hyvinvoivaksi. Itsemyötätuntoinen ihminen ymmärtää, että kaikki ansaitsevat arvostusta ja välittämistä, ja kaikki ovat täydellisiä omassa epätäydellisyydessään.

Itsemyötätunto on ajankohtainen aihe ja tärkeä taito myös tulevaisuudessa. Kiinnostus itsemyötätunnon hyödyistä on kasvanut nopeasti viimeisen vuosikymmenen aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä varhaiskasvattajille konkreettisia menetelmiä sisältävä opas, jonka avulla varhaiskasvattajat voivat harjoitella ja tukea lapsen itsemyötätunnon taitoja. Oppaan tavoitteena oli lisätä varhaiskasvattajien tietämystä itsemyötätunnosta ja ennen kaikkea antaa heille konkreettisia menetelmiä lapsen itsemyötätunnon taitojen harjoittamiseen ja tukemiseen.

Opas tehtiin Myyrmäessä sijaitsevalle Pilke tiedepäiväkoti Pikkukarhulle. Päiväkodin henkilöstön toiveita kartoitettiin kyselylomakkeella oppaan suunnitteluvaiheessa. Tarkoituksena oli myös, että opasta voivat hyödyntää myös muut päiväkodit ja oppaan menetelmät ovat helposti sovellettavissa erilaisten 4–6-vuotiaiden lasten ja lapsiryhmien tarpeiden mukaisiksi.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen kuuluvat itsemyötätunto, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, suomalainen varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste