Etätyöt markkinointiorganisaatiossa koronaviruksen aikaan
Mäntynen, Hanna (2022)
Mäntynen, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615984
Tiivistelmä
Maailma muuttui vuonna 2020, kun SARS-CoV-2-virus eli koronavirus levisi rajusti ja aiheutti muutoksia myös suomalaisessa työelämässä. Koronan myötä ihmiset siirtyivät etätöihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota toimeksiantajayritykselle tutkimus siitä, miten yrityksen markkinoinnissa koettiin etätyöt koronaviruksen aikana. Miten työt sujuivat etänä ja miten vuorovaikutuksen koettiin toimineen haastavassa tilanteessa? Etätyöt eivät sinänsä olleet uusi asia yrityksessä, sillä yksittäiset etäpäivät olivat työntekijöille jo tuttua. Muutos aikaisemmasta normaalista oli kuitenkin suuri.
Opinnäytetyön pohjalle tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka avulla saatiin arvokasta tietoa toimeksiantajan työntekijöiden kokemuksista etätyön aikana. Tarkoituksena oli myös kartuttaa kirjoittajan omaa osaamista opinnäytetyön kokoamisesta niin tutkimuksen toteuttamisen, lähteiden kokoamisen ja itse kirjoittamisen muodossa. Kvalitatiivinen tutkimus pohjautui teemahaastatteluun, joka toteutettiin neljälle toimeksiantajan työntekijälle.
Suurin ero aikaisempaan normaaliin työntekoon oli se, ettei työkavereita nähnyt paikan päällä, sillä kokoukset hoidettiin Teamsilla. Kokousten täyttämät työpäivät koettiin toisinaan raskaina. Lounaskeskusteluiden ja muiden vapaamuotoisten tuokioiden puuttuminen koettiin hyvin harmillisena. Hyviksi puoliksi nousi esimerkiksi työmatkojen tuoma ajan säästö sekä työrauha, joka mahdollisti keskittymistä vaativat työt. Etätyön mahdollisuutta toivottiin tulevaisuuteenkin. Etätyön ja toimistolla tehtävän työn välille toivottiin tasapainoa niin, että etätyöpäivät voisi valita joustavasti henkilökohtaisen työtilanteen mukaan.
Opinnäytetyö on aloitettu tietoperustan ja haastattelujen osalta vuonna 2020, jolloin opinnäytetyö oli alun perin tarkoitus saada valmiiksi. Työtä on jatkettu vuosina 2021 ja 2022.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota toimeksiantajayritykselle tutkimus siitä, miten yrityksen markkinoinnissa koettiin etätyöt koronaviruksen aikana. Miten työt sujuivat etänä ja miten vuorovaikutuksen koettiin toimineen haastavassa tilanteessa? Etätyöt eivät sinänsä olleet uusi asia yrityksessä, sillä yksittäiset etäpäivät olivat työntekijöille jo tuttua. Muutos aikaisemmasta normaalista oli kuitenkin suuri.
Opinnäytetyön pohjalle tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka avulla saatiin arvokasta tietoa toimeksiantajan työntekijöiden kokemuksista etätyön aikana. Tarkoituksena oli myös kartuttaa kirjoittajan omaa osaamista opinnäytetyön kokoamisesta niin tutkimuksen toteuttamisen, lähteiden kokoamisen ja itse kirjoittamisen muodossa. Kvalitatiivinen tutkimus pohjautui teemahaastatteluun, joka toteutettiin neljälle toimeksiantajan työntekijälle.
Suurin ero aikaisempaan normaaliin työntekoon oli se, ettei työkavereita nähnyt paikan päällä, sillä kokoukset hoidettiin Teamsilla. Kokousten täyttämät työpäivät koettiin toisinaan raskaina. Lounaskeskusteluiden ja muiden vapaamuotoisten tuokioiden puuttuminen koettiin hyvin harmillisena. Hyviksi puoliksi nousi esimerkiksi työmatkojen tuoma ajan säästö sekä työrauha, joka mahdollisti keskittymistä vaativat työt. Etätyön mahdollisuutta toivottiin tulevaisuuteenkin. Etätyön ja toimistolla tehtävän työn välille toivottiin tasapainoa niin, että etätyöpäivät voisi valita joustavasti henkilökohtaisen työtilanteen mukaan.
Opinnäytetyö on aloitettu tietoperustan ja haastattelujen osalta vuonna 2020, jolloin opinnäytetyö oli alun perin tarkoitus saada valmiiksi. Työtä on jatkettu vuosina 2021 ja 2022.