Markkinointiviestintäsuunnitelma B2B-yritykselle
Pakkanen, Maria (2022)
Pakkanen, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615822
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyrityksen markkinoinnin suunnittelun apuvälineeksi. Suunnitelman avulla kerättyä dataa voidaan myös jatkossa hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa sekä kohdentaa resursseja toimivaksi todettuihin toimenpiteisiin. Idea opinnäytetyöhöni syntyi, kun suoritin opintoihini kuuluvaa työharjoittelua B2B-yrityksessä, jonka markkinointiin kaivattiin lisää säännöllisyyttä ja suunnitelmallisuutta.
Opinnäytetyö sisältää viitekehyksen, jossa on käsitelty markkinointiviestinnän osa-alueita sekä markkinointiviestintäsuunnitelman luomisen vaiheita. Viitekehyksen pohjalta kohdeyritykselle luotiin markkinointiviestintäsuunnitelma markkinoinnin suunnittelun tueksi. Suunnitelmaan listattiin esimerkkejä siitä, miten markkinointiviestinnän toimenpiteitä voidaan hyödyntää B2B-yrityksessä.
Työn tuloksena syntyneessä markkinointiviestintäsuunnitelmassa on analysoitu yrityksen nykyisen markkinoinnin lähtötilannetta, määritelty tavoitteet ja kohderyhmä sekä listattu keinot markkinointiviestinnän osa-alueiden mukaan, joita yritys voi hyödyntää omassa markkinoinnissaan. Lopuksi yritykselle on luotu vielä graafinen ohje, jotta markkinointi olisi yhdenmukaisempaa ja selkeämpää.
Opinnäytetyö sisältää viitekehyksen, jossa on käsitelty markkinointiviestinnän osa-alueita sekä markkinointiviestintäsuunnitelman luomisen vaiheita. Viitekehyksen pohjalta kohdeyritykselle luotiin markkinointiviestintäsuunnitelma markkinoinnin suunnittelun tueksi. Suunnitelmaan listattiin esimerkkejä siitä, miten markkinointiviestinnän toimenpiteitä voidaan hyödyntää B2B-yrityksessä.
Työn tuloksena syntyneessä markkinointiviestintäsuunnitelmassa on analysoitu yrityksen nykyisen markkinoinnin lähtötilannetta, määritelty tavoitteet ja kohderyhmä sekä listattu keinot markkinointiviestinnän osa-alueiden mukaan, joita yritys voi hyödyntää omassa markkinoinnissaan. Lopuksi yritykselle on luotu vielä graafinen ohje, jotta markkinointi olisi yhdenmukaisempaa ja selkeämpää.