Kun kolmesta tulee yksi : esittävien taiteiden tietokannan kuvaaminen, muotoilu ja käytettävyyssuunnittelu
Sillanpää, Miika (2022)
Sillanpää, Miika
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615825
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, millainen voisi olla esittävien taiteiden uusi yhteinen tietokanta, keskittyen erityisesti sen käytettävyyteen, käyttöliittymän ominaisuuksiin ja tiettyjen toimintojen kuten haun toteutukseen.
Nykyisin teatterilla, tanssilla ja sirkuksella on kaikilla omat tietokantansa, joiden ylläpidosta vastaavat Teatterin tiedotuskeskus ja Teatterimuseo, Tanssin tiedotuskeskus sekä Sirkuksen tiedotuskeskus. Näillä toimijoilla on kuitenkin toiveena viedä kaikkien kolmen tietokannan sisällöt uudelle, yhteiselle alustalle. Tämän opinnäytetyön tulosten on tarkoitus tukea tätä kehittämistyötä.
Kolmen tällä hetkellä käytössä olevan tietokannan ominaisuuksien ja kehittämistarpeiden vertailuun kerättiin tietoa tiedotuskeskusten ja museon työntekijöiden haastatteluista sekä uuden tietokannan kehittämishanketta varten perustettujen työryhmien tapaamisissa. Aiheesta tehtiin myös lyhyt verkkokysely ylläpitotahojen ulkopuolisten käyttäjien mielipiteiden kartoittamiseksi. Palvelumuotoilun menetelmiä käytettiin luomaan neljä käyttäjäprofiilia, kolmen erilaisen palvelupolun kuvaukset sekä kolme tekstimuotoista käyttäjäskenaariota. Lisäksi työssä tutkittiin benchmarkingin eli vertailuanalyysin avulla, miten esimerkiksi hakutoiminnot on toteutettu neljässä muussa vastaavantyyppisessä tietokannassa.
Haastatteluissa ja kyselyvastauksissa kävi ilmi, että kaikki käyttäjäryhmät arvostavat tietokannassa erityisesti hakutoimintojen monipuolisuutta ja helppokäyttöisyyttä. Nykyiset tietokannat koetaan monilta osin sekä teknisesti että käytettävyydeltään vanhentuneina, mutta toisaalta niiden sisältöjä pidetään hyvinä ja kattavina, eli uudessa tietokannassa tulee keskittyä erityisesti käyttökokemuksen parantamiseen. Benchmarkingin kohteena olleista tietokannoista löytyi useita hyvin suunniteltuja ominaisuuksia, joita voidaan käyttää suuntaviivoina uuden tietokannan kehittämisessä. Myös työstä löytyvät käyttäjäprofiilit ja -skenaariot auttavat hahmottamaan käyttötilanteiden avainkohtia tietokantahankkeen edetessä toteutusvaiheeseen.
Nykyisin teatterilla, tanssilla ja sirkuksella on kaikilla omat tietokantansa, joiden ylläpidosta vastaavat Teatterin tiedotuskeskus ja Teatterimuseo, Tanssin tiedotuskeskus sekä Sirkuksen tiedotuskeskus. Näillä toimijoilla on kuitenkin toiveena viedä kaikkien kolmen tietokannan sisällöt uudelle, yhteiselle alustalle. Tämän opinnäytetyön tulosten on tarkoitus tukea tätä kehittämistyötä.
Kolmen tällä hetkellä käytössä olevan tietokannan ominaisuuksien ja kehittämistarpeiden vertailuun kerättiin tietoa tiedotuskeskusten ja museon työntekijöiden haastatteluista sekä uuden tietokannan kehittämishanketta varten perustettujen työryhmien tapaamisissa. Aiheesta tehtiin myös lyhyt verkkokysely ylläpitotahojen ulkopuolisten käyttäjien mielipiteiden kartoittamiseksi. Palvelumuotoilun menetelmiä käytettiin luomaan neljä käyttäjäprofiilia, kolmen erilaisen palvelupolun kuvaukset sekä kolme tekstimuotoista käyttäjäskenaariota. Lisäksi työssä tutkittiin benchmarkingin eli vertailuanalyysin avulla, miten esimerkiksi hakutoiminnot on toteutettu neljässä muussa vastaavantyyppisessä tietokannassa.
Haastatteluissa ja kyselyvastauksissa kävi ilmi, että kaikki käyttäjäryhmät arvostavat tietokannassa erityisesti hakutoimintojen monipuolisuutta ja helppokäyttöisyyttä. Nykyiset tietokannat koetaan monilta osin sekä teknisesti että käytettävyydeltään vanhentuneina, mutta toisaalta niiden sisältöjä pidetään hyvinä ja kattavina, eli uudessa tietokannassa tulee keskittyä erityisesti käyttökokemuksen parantamiseen. Benchmarkingin kohteena olleista tietokannoista löytyi useita hyvin suunniteltuja ominaisuuksia, joita voidaan käyttää suuntaviivoina uuden tietokannan kehittämisessä. Myös työstä löytyvät käyttäjäprofiilit ja -skenaariot auttavat hahmottamaan käyttötilanteiden avainkohtia tietokantahankkeen edetessä toteutusvaiheeseen.