Nuorten yleisimmät ehkäisymenetelmät ja niiden käyttötavat
Vilén, Hanna; Kukkala, Satu (2022)
Vilén, Hanna
Kukkala, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716080
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka tarkoituksena oli järjestää oppitunti Korkalovaaran peruskoulun kahdeksasluokkalaisille yleisimmistä ehkäisymenetelmistä ja niiden käyttötavoista sekä jälkiehkäisystä. Tavoitteena oli lisätä kahdeksasluokkalaisten tietoutta erilaisista ehkäisymenetelmistä. Tavoitteena oli myös, että oppilaat saavat oppitunnin aikana tutustua ehkäisymenetelmiin konkreettisesti sekä diaesityksen avulla. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä oli Korkalovaaran peruskoulu.
Opinnäytetyön merkitys terveydenhuoltoalalle on vahva, koska ehkäisymenetelmät ja niistä kertominen kuuluu terveydenhoitajan työhön työpaikasta riippumatta. Terveydenhoitajan työhön kuuluvat myös ehkäisyssä ohjaaminen ja tukeminen. Tässä työssä käsiteltiin yhdistelmäehkäisy- ja minipillereitä, hormoni- ja kuparikierukkaa, ehkäisykapselia sekä kondomia. Nämä ehkäisymenetelmät ovat yleisimmin käytettyjä. Työssä on huomioitu myös jälkiehkäisy.
Toiminnallinen osuus opinnäytetyössämme oli oppitunti, joka onnistui suunnitelmien mukaisesti. Aihe oli opettavainen niin kohderyhmälle kuin tekijöillekin. Oppilailta saatiin palautetta tunnin päätteeksi nimettömänä. Oppitunti keräsi hyvää palautetta oppilailta ja terveystiedon opettajalta. Kehittämisehdotuksena todettiin, että työpajat olisivat voineet sisältää tiedonhakua ja lisämateriaalia. Opinnäytetyöhön kuuluva diaesitys jää tulevaisuudessakin Korkalovaaran peruskoulun käyttöön terveystiedon opetukseen. Opinnäytetyössä on toiminnallisen osuuden teoria, jonka pohjalta oppitunti on suunniteltu ja oppitunti on raportoitu suunnittelusta arviointiin.
Opinnäytetyön merkitys terveydenhuoltoalalle on vahva, koska ehkäisymenetelmät ja niistä kertominen kuuluu terveydenhoitajan työhön työpaikasta riippumatta. Terveydenhoitajan työhön kuuluvat myös ehkäisyssä ohjaaminen ja tukeminen. Tässä työssä käsiteltiin yhdistelmäehkäisy- ja minipillereitä, hormoni- ja kuparikierukkaa, ehkäisykapselia sekä kondomia. Nämä ehkäisymenetelmät ovat yleisimmin käytettyjä. Työssä on huomioitu myös jälkiehkäisy.
Toiminnallinen osuus opinnäytetyössämme oli oppitunti, joka onnistui suunnitelmien mukaisesti. Aihe oli opettavainen niin kohderyhmälle kuin tekijöillekin. Oppilailta saatiin palautetta tunnin päätteeksi nimettömänä. Oppitunti keräsi hyvää palautetta oppilailta ja terveystiedon opettajalta. Kehittämisehdotuksena todettiin, että työpajat olisivat voineet sisältää tiedonhakua ja lisämateriaalia. Opinnäytetyöhön kuuluva diaesitys jää tulevaisuudessakin Korkalovaaran peruskoulun käyttöön terveystiedon opetukseen. Opinnäytetyössä on toiminnallisen osuuden teoria, jonka pohjalta oppitunti on suunniteltu ja oppitunti on raportoitu suunnittelusta arviointiin.