Research on Improving Communication and Visual Communication in an Organization
Sundkvist, Viktor (2022)
Sundkvist, Viktor
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716149
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrotaan, miten sisäinen viestintä ja visuaalinen viestintä toimivat kohdeorganisaation sisällä ja erityisesti suunnittelu- ja tuotanto-osastojen välillä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mahdollisuuksia parantaa sisäistä viestintää ja voidaanko tätä saavuttaa käyttämällä enemmän visuaalisia viestintävälineitä viestintäprosesseissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on myös tutkia mahdollisuuksia tietomallin toteuttamiseen työprosesseissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mahdollisia ongelmia ajankohtaisissa viestintäprosesseissa ja analysoida, mistä nämä ongelmat johtuvat, sekä tutkia tietomallien käytön haasteita ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyö tarjoaa myös ehdotuksia sisäisen viestinnän laadun parantamiseksi.
Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät olivat kirjallisuustutkimuksia pohjana myöhempien tutkimusten teoreettiselle viitekehykselle. Kirjallisuustutkimukset perustuvat aikaisempaan viestintää, johtamista, organisaatiomuutosprosesseja ja organisaatiokulttuuria koskeviin tutkimuksiin. Kirjallisuustutkimukset perustuivat myös aikaisempiin tutkimuksiin BIMmetodologiasta, BIM-toteutuksesta ja BIM-teknologiasta. Myöhemmin laadullisia haastatteluja tehtiin yhdeksän henkilön kanssa, jotka tulivat sekä organisaation sisältä että ulkopuolelta.
Analyysi osoittaa, että organisaation sisäisessä viestinnässä on tiettyjä ongelmia. Työntekijöillä on ongelmia keskenään ja osastojen välisessä kommunikaatiossa, viestintäprosessin näkökohtia ei jätetä huomiotta tai käsitellä oikein. Osoittautuu myös, että työntekijä näkee visuaalisen viestinnän erittäin hyödyllisenä työkaluna viestintäprosessissa ja sitä käyttämällä olisi helpompi ymmärtää, mitä keskenään viestitään. Analyysi osoittaa myös, että tietomallin käyttöönottoon työprosesseissa on mahdollisuuksia ja se voidaan mahdollisesti tehdä joko organisaation nykyisen työkalun kautta tai ottamalla käyttöön kokonaan uusi työkalu.
Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät olivat kirjallisuustutkimuksia pohjana myöhempien tutkimusten teoreettiselle viitekehykselle. Kirjallisuustutkimukset perustuvat aikaisempaan viestintää, johtamista, organisaatiomuutosprosesseja ja organisaatiokulttuuria koskeviin tutkimuksiin. Kirjallisuustutkimukset perustuivat myös aikaisempiin tutkimuksiin BIMmetodologiasta, BIM-toteutuksesta ja BIM-teknologiasta. Myöhemmin laadullisia haastatteluja tehtiin yhdeksän henkilön kanssa, jotka tulivat sekä organisaation sisältä että ulkopuolelta.
Analyysi osoittaa, että organisaation sisäisessä viestinnässä on tiettyjä ongelmia. Työntekijöillä on ongelmia keskenään ja osastojen välisessä kommunikaatiossa, viestintäprosessin näkökohtia ei jätetä huomiotta tai käsitellä oikein. Osoittautuu myös, että työntekijä näkee visuaalisen viestinnän erittäin hyödyllisenä työkaluna viestintäprosessissa ja sitä käyttämällä olisi helpompi ymmärtää, mitä keskenään viestitään. Analyysi osoittaa myös, että tietomallin käyttöönottoon työprosesseissa on mahdollisuuksia ja se voidaan mahdollisesti tehdä joko organisaation nykyisen työkalun kautta tai ottamalla käyttöön kokonaan uusi työkalu.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Has Valkea Marina succeeded in its marketing communications? : Case study examining has a Finnish real estate company reached its clients through its marketing communications and should the company change its marketing communications for the future.
Räsänen, Roosa (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2012)The purpose of this thesis was to examine a Finnish/Spanish real estate agency Valkea Marina’s marketing communications. The research was designed to identify the type of marketing communications Valkea Marina utilises, ... -
Communication challenges and opportunities in global clinical trials : communicating with the language of science
Laakso, Susanne (2020)Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaiset viestinnän muodot nykyään ja tulevaisuudessa parhaiten tukevat kansainvälistä kliinistä lääketutkimusta, mitkä ovat haasteet ja mahdollisuudet tutkimusten nopeampaan, ... -
EVALUATION OF ORGANIZATIONAL COMMUNICATION AND ROLE OF MANAGEMENT IN COMMUNICATION FOR CASE COMPANY MAGICAD GROUP OY
Kim, Anna (2019)The purpose of this thesis is to evaluate the organizational communication’s functionality and role of management in communication on the example of the case company MagiCAD Group Oy. Organizational communication has become ...