Research on Improving Communication and Visual Communication in an Organization
Sundkvist, Viktor (2022)
Sundkvist, Viktor
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716149
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrotaan, miten sisäinen viestintä ja visuaalinen viestintä toimivat kohdeorganisaation sisällä ja erityisesti suunnittelu- ja tuotanto-osastojen välillä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mahdollisuuksia parantaa sisäistä viestintää ja voidaanko tätä saavuttaa käyttämällä enemmän visuaalisia viestintävälineitä viestintäprosesseissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on myös tutkia mahdollisuuksia tietomallin toteuttamiseen työprosesseissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mahdollisia ongelmia ajankohtaisissa viestintäprosesseissa ja analysoida, mistä nämä ongelmat johtuvat, sekä tutkia tietomallien käytön haasteita ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyö tarjoaa myös ehdotuksia sisäisen viestinnän laadun parantamiseksi.
Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät olivat kirjallisuustutkimuksia pohjana myöhempien tutkimusten teoreettiselle viitekehykselle. Kirjallisuustutkimukset perustuvat aikaisempaan viestintää, johtamista, organisaatiomuutosprosesseja ja organisaatiokulttuuria koskeviin tutkimuksiin. Kirjallisuustutkimukset perustuivat myös aikaisempiin tutkimuksiin BIMmetodologiasta, BIM-toteutuksesta ja BIM-teknologiasta. Myöhemmin laadullisia haastatteluja tehtiin yhdeksän henkilön kanssa, jotka tulivat sekä organisaation sisältä että ulkopuolelta.
Analyysi osoittaa, että organisaation sisäisessä viestinnässä on tiettyjä ongelmia. Työntekijöillä on ongelmia keskenään ja osastojen välisessä kommunikaatiossa, viestintäprosessin näkökohtia ei jätetä huomiotta tai käsitellä oikein. Osoittautuu myös, että työntekijä näkee visuaalisen viestinnän erittäin hyödyllisenä työkaluna viestintäprosessissa ja sitä käyttämällä olisi helpompi ymmärtää, mitä keskenään viestitään. Analyysi osoittaa myös, että tietomallin käyttöönottoon työprosesseissa on mahdollisuuksia ja se voidaan mahdollisesti tehdä joko organisaation nykyisen työkalun kautta tai ottamalla käyttöön kokonaan uusi työkalu.
Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät olivat kirjallisuustutkimuksia pohjana myöhempien tutkimusten teoreettiselle viitekehykselle. Kirjallisuustutkimukset perustuvat aikaisempaan viestintää, johtamista, organisaatiomuutosprosesseja ja organisaatiokulttuuria koskeviin tutkimuksiin. Kirjallisuustutkimukset perustuivat myös aikaisempiin tutkimuksiin BIMmetodologiasta, BIM-toteutuksesta ja BIM-teknologiasta. Myöhemmin laadullisia haastatteluja tehtiin yhdeksän henkilön kanssa, jotka tulivat sekä organisaation sisältä että ulkopuolelta.
Analyysi osoittaa, että organisaation sisäisessä viestinnässä on tiettyjä ongelmia. Työntekijöillä on ongelmia keskenään ja osastojen välisessä kommunikaatiossa, viestintäprosessin näkökohtia ei jätetä huomiotta tai käsitellä oikein. Osoittautuu myös, että työntekijä näkee visuaalisen viestinnän erittäin hyödyllisenä työkaluna viestintäprosessissa ja sitä käyttämällä olisi helpompi ymmärtää, mitä keskenään viestitään. Analyysi osoittaa myös, että tietomallin käyttöönottoon työprosesseissa on mahdollisuuksia ja se voidaan mahdollisesti tehdä joko organisaation nykyisen työkalun kautta tai ottamalla käyttöön kokonaan uusi työkalu.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Crisis communication plan for an exchange-listed company
Timonen, Anna Kaisa (2012)The objective of the thesis was to create instructions of crisis communication plan for an exchange-listed company. The reason for this kind of topic came at the request of the commissioner because there is a requirement ...Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad -
Interpersonal Communication Skills
Koroleva, Natalia (2024)The main objective of this study is to analyse different interpersonal communication skills that individuals use to establish and maintain effective business relationships and explore their practical applications. To support ... -
'Freedom of choice': A case study of internal communication strategies and practices on marketing in the health care sector
Pohjalainen, Sara (2021)The planned healthcare and social services reform (SOTE) has resulted in a legislation that increases the patient’s freedom of choice when deciding their health care service provider. This has opened new possibilities for ...