Kulttuurienvälinen vuorovaikutus maahanmuuttajapalveluissa
Tikkanen, Ira (2022)
Tikkanen, Ira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060715996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060715996
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena sekä maahanmuuttaja-asiakkaat, että sosiaalialan työntekijät kokevat keskinäisen, kulttuurienvälisen vuorovaikutuksensa yhteisissä kohtaamistilanteissaan, sekä mitkä tekijät edistävät ja mitkä haastavat asiakkaan ja työntekijän välistä vuorovaikutusta maahanmuuttajapalveluissa.
Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina oli Vantaan Maahanmuuttajapalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tuoretta tietoa vuorovaikutuksen kokemuksista, merkityksestä ja hyvän vuorovaikutussuhteen rakennusaineksista tavoitteellisessa maahanmuuttaja-asiakkaan ja työntekijän välisessä yhteistyössä. Tavoitteena oli myös, että opinnäytetyöstä saatavaa tietoa voisi jatkossa hyödyntää kulttuurienvälisten sosiaali- ja hyvinvointipalveluiden asiakastyön vuorovaikutuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin vuorovaikutukseen, kulttuurienvälisyyteen sekä sosiaalialan maahanmuuttajapalveluiden kontekstiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruu tapahtui Vantaan Maahanmuuttajapalveluiden asiakkaiden ja työntekijöiden yksilöhaastatteluin. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella sekä maahanmuuttajapalveluiden asiakkaat että työntekijät kokivat keskinäisen kulttuurienvälisen vuorovaikutuksensa pääsääntöisesti onnistuneeksi sekä tärkeänä tekijänä yhteistyönsä menestymisen kannalta. Vuorovaikutusta edistäviksi tekijöiksi nähtiin vuorovaikutustilanteen myönteinen ja avoin ilmapiiri, riittävä aika sekä vastavuoroisuus.
Kasvokkaisessa vuorovaikutuksessa verbaalisen vuorovaikutuksen lisäksi merkitykselliseksi nähtiin nonverbaalisen, tilannetta tukevan vuorovaikutuksen, kuten ilmeiden, eleiden ja kehon asentojen rooli. Vuorovaikutusta edistävinä tekijöinä esiin nousivat myös hyväksynnän, kunnioituksen ja kuuntelun osoittaminen sekä asiakkaan yksilöllisyyden huomioiminen.
Toisin kuin haastatellut maahanmuuttaja-asiakkaat, kokivat työntekijät erilaisten kulttuuritaustojen ja kulttuurienvälisyyden vaikuttavan vuorovaikutukseen maahanmuuttajapalveluiden asiakastyössä. Työyhteisö voisikin opinnäytetyön tulosten perusteella hyötyä kulttuurienvälistä vuorovaikutusta, kulttuurienvälistä kompetenssia ja kulttuurisensitiivisyyttä käsittelevistä yhteisistä keskusteluista tai valmennuksista.
Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina oli Vantaan Maahanmuuttajapalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tuoretta tietoa vuorovaikutuksen kokemuksista, merkityksestä ja hyvän vuorovaikutussuhteen rakennusaineksista tavoitteellisessa maahanmuuttaja-asiakkaan ja työntekijän välisessä yhteistyössä. Tavoitteena oli myös, että opinnäytetyöstä saatavaa tietoa voisi jatkossa hyödyntää kulttuurienvälisten sosiaali- ja hyvinvointipalveluiden asiakastyön vuorovaikutuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin vuorovaikutukseen, kulttuurienvälisyyteen sekä sosiaalialan maahanmuuttajapalveluiden kontekstiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruu tapahtui Vantaan Maahanmuuttajapalveluiden asiakkaiden ja työntekijöiden yksilöhaastatteluin. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella sekä maahanmuuttajapalveluiden asiakkaat että työntekijät kokivat keskinäisen kulttuurienvälisen vuorovaikutuksensa pääsääntöisesti onnistuneeksi sekä tärkeänä tekijänä yhteistyönsä menestymisen kannalta. Vuorovaikutusta edistäviksi tekijöiksi nähtiin vuorovaikutustilanteen myönteinen ja avoin ilmapiiri, riittävä aika sekä vastavuoroisuus.
Kasvokkaisessa vuorovaikutuksessa verbaalisen vuorovaikutuksen lisäksi merkitykselliseksi nähtiin nonverbaalisen, tilannetta tukevan vuorovaikutuksen, kuten ilmeiden, eleiden ja kehon asentojen rooli. Vuorovaikutusta edistävinä tekijöinä esiin nousivat myös hyväksynnän, kunnioituksen ja kuuntelun osoittaminen sekä asiakkaan yksilöllisyyden huomioiminen.
Toisin kuin haastatellut maahanmuuttaja-asiakkaat, kokivat työntekijät erilaisten kulttuuritaustojen ja kulttuurienvälisyyden vaikuttavan vuorovaikutukseen maahanmuuttajapalveluiden asiakastyössä. Työyhteisö voisikin opinnäytetyön tulosten perusteella hyötyä kulttuurienvälistä vuorovaikutusta, kulttuurienvälistä kompetenssia ja kulttuurisensitiivisyyttä käsittelevistä yhteisistä keskusteluista tai valmennuksista.