Tekoälyn hyödyntäminen ajoneuvorahoituksessa
Grasso, Sara (2022)
Grasso, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716247
Tiivistelmä
Tekoäly on tämän hetken edistyneintä teknologiaa ja se kehittyy valtavalla vauhdilla. Toistaiseksi kaikki olemassa oleva tekoäly on niin kutsuttua heikkoa tekoälyä, eli tekoäly ei kykene vielä tänä päivänä ajattelemaan kuin ihminen. On kuitenkin esitetty ennusteita, joiden mukaan tekoäly voisi saavuttaa tällaisen vahvan tekoälyn tason jo vuoteen 2030 mennessä. Heikosta tekoälystä huolimatta ihmiset ovat onnistuneet luomaan mitä älykkäämpiä teknologisia ratkaisuja, kuten itse ajavat autot tai robotti-imurit. Myös autoala on suuren murroksen äärellä. Suomessa autot on tyypillisesti haluttu omistaa, mutta nykyisen käyttövoimiin liittyvän epävarmuuden ajoneuvojen arvon säilymisestä seurauksena yksityisleasing on nostanut suosiotaan. Kuitenkin vielä tänä päivänä osamaksurahoitus on yhä suosituin tapa ostaa auto. Suomalaiset suosivat erityisesti käytettyjä autoja. Uusissa autoissa suosiota ovat kasvattaneet sähköautot ja ladattavat hybridit, kun taas dieselin suosio on hiipunut. Autokauppa on myös viimevuosina koronan seurauksena muuttunut aiempaa digitaalisemmaksi ja luultavasti digitaaliset ratkaisut tulevat jatkossa olemaan normaali tapa tehdä autokauppaa. Tekoälyn ja autoalan kehityksen myötä myös autorahoituksen palvelujen on pysyttävä teknologisessa kehityksessä mukana. Suurin virhe on jättää arvioimatta ne hyödyt, joita nykyaikaisella teknologialla voisi saavuttaa, sillä riskinä on, että kilpailijat ottavat uudet ratkaisut käyttöönsä. Tekoälyn hyötyjen arviointi ei automaattisesti tarkoita sitä, että mitään kehitysprojektia täytyy aloittaa. Olennaista on tunnistaa ne keinot, joissa tekoälyä voitaisiin hyödyntää sekä myös tekoälylle vaihtoehtoiset keinot ja punnita näiden eri toteutustapojen kannattavuutta yritykselle. Tässä opinnäytetyössä käydään ensin läpi, mitä automyynti on toimialana, mitä on autorahoitus ja millaiset säännökset ohjaavat rahoitusyhtiön toimintaa. Tämän jälkeen tutustutaan siihen, mitä tekoäly on ja lopuksi tarkastellaan tapoja, joilla tekoälyä voisi hyödyntää ajoneuvorahoituksessa ja myös pohditaan vaihtoehtoisia toteutustapoja. Opinnäytetyön tuloksissa merkittävä huomio oli se, miten monipuolisesti tekoälyä voidaan hyödyntää ja miten hyvin myös monelle asialle löytyy vaihtoehtoinen toteutusmalli, joka ei ehkä toimi niin hyvin, mutta jota voidaan hyödyntää ainakin toistaiseksi, mikäli organisaatiolla ei ole halua tai resursseja ottaa tekoälyä hyödyntäviä järjestelmiä osaksi toimintojaan.