Aloittavan golfarin asiakaskokemuksen johtaminen
Koskela, Jarkko (2022)
Koskela, Jarkko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315302
Tiivistelmä
Aloittavan golfharrastajan polkua lajin pariin ei ole kovin paljoa yleisesti tutkittu. Yleisesti lajiliitto, eli Suomen Golfliitto, on tutkinut pelaajaprofiileja eri seuroissa sekä millaisia syitä on ollut aloittaa laji. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata valitun pelaajaprofiilin mediankäyttötapa sekä selvittää pelaajan toiveita palvelun suhteen.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisellä tutkimuksella. Kyselylomaketta jaettiin Facebookissa ja In- stagramissa. Lisäksi kävin kävelemässä valitun pelaajaprofiilin edustajan kanssa kierroksen ja ha- vainnoin siellä kierroksen tapahtumia. Toimeksiantajan hallitus rakensi valitulle pelaajaprofiilille myös ”Aloittavan golfarin pelaajapolun”. Tämä kuvaa niitä asioita miten asiakaskokemus rakentuu ennen varsinaista palvelua, eli golfkierrosta, ja varsinaista palvelua.
Opinnäytetyön aikana selvisi, että valittuun pelaajaryhmään kuuluva pelaaja käyttää media-ai- kaansa pääasiassa Instagramissa ja Facebookissa. Hänelle parasta seuraa on kaveri tai kaverit, joiden kanssa haluaa viettää aikaa omassa rauhassa. Pelaajan golf-kokemukseen vaikuttavat to- della paljon hyvin ohjeistetut alueet, kuten saapuminen P-alueelle sekä ohjaus kahvilaan, josta kierros lähtee liikkeelle.
Johtopäätöksenä todetaan, että markkinoinnissa on hyvä tuoda realistista kuvaa palvelusta, sekä korostaa erityisesti kahta asiaa: pelaaminen tapahtuu omalla porukalla ja että pelaajan ei tarvitse kuin tulla paikalle, sellaisena kuin on. Oulujokilaakson Golfklubin hallinnoima kenttä on rento pay & play -kenttä, eli jokamieskenttä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisellä tutkimuksella. Kyselylomaketta jaettiin Facebookissa ja In- stagramissa. Lisäksi kävin kävelemässä valitun pelaajaprofiilin edustajan kanssa kierroksen ja ha- vainnoin siellä kierroksen tapahtumia. Toimeksiantajan hallitus rakensi valitulle pelaajaprofiilille myös ”Aloittavan golfarin pelaajapolun”. Tämä kuvaa niitä asioita miten asiakaskokemus rakentuu ennen varsinaista palvelua, eli golfkierrosta, ja varsinaista palvelua.
Opinnäytetyön aikana selvisi, että valittuun pelaajaryhmään kuuluva pelaaja käyttää media-ai- kaansa pääasiassa Instagramissa ja Facebookissa. Hänelle parasta seuraa on kaveri tai kaverit, joiden kanssa haluaa viettää aikaa omassa rauhassa. Pelaajan golf-kokemukseen vaikuttavat to- della paljon hyvin ohjeistetut alueet, kuten saapuminen P-alueelle sekä ohjaus kahvilaan, josta kierros lähtee liikkeelle.
Johtopäätöksenä todetaan, että markkinoinnissa on hyvä tuoda realistista kuvaa palvelusta, sekä korostaa erityisesti kahta asiaa: pelaaminen tapahtuu omalla porukalla ja että pelaajan ei tarvitse kuin tulla paikalle, sellaisena kuin on. Oulujokilaakson Golfklubin hallinnoima kenttä on rento pay & play -kenttä, eli jokamieskenttä.