Uutisia ja uudelleentwiittauksia: mihin asioihin Oulun Kärpät ja Tampereen Ilves keskittyvät sisällöntuotannossaan?
Ikonen, Sami (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816716
Tiivistelmä
Tutkimuksessani vertailin kahden Suomessa suuren jääkiekkojoukkueen Oulun Kärppien ja Tampereen Ilveksen sisällöntuotantoa ja somejulkaisuja. Valitsin vertailun ajankohdaksi helmikuun 2022. Laskin joukkueiden somejulkaisut kolmella suurimmalla somealustalla Facebookissa, Instagramissa sekä Twitterissä ja käytin julkaisujen kategorioimisessa kuutta eri teemaa. Päätin jääkiekkojoukkueiden somestrategian tutkimukseni aiheeksi, koska olen aiheesta todella kiinnostunut. Minulla on työhistoria Kärppien sisällöntuotantotiimissä, ja aion pyrkiä vastaavalle alalle uudestaan valmistuttuani medianomiksi. Ilves on hyvä vertailukohde, koska sen sisällöntuotanto on saanut viimeisinä vuosina paljon kehuja. Tutkimukseni ei ole kummankaan joukkueen tilaama työ, vaan osa opintojani Oulun ammattikorkeakoulussa.
Käytin tutkimuksessani lähdeaineistona aikaisempaan tutkimusta, jossa vertailtiin kaikkien SM-liigajoukkueiden sometusta reilun yhden viikon ajalta tammikuussa 2016. Lainaan kyseisestä tutkimuksesta somejulkaisujen kategorioimiseen käytetyt teemat ja muokkaan niitä mielestäni nykyaikaan sopivimmiksi. Lisäksi avaan tietoperustassa oleellisimmat sisällöntuotantoon liittyvät käsitteet.
Tulosten vertailussa keskityin eniten Twitterin sisältöihin, koska sieltä löysin lähes kaiken julkaistun materiaalin, mikä ei ole yhtä yksinkertaista Facebookissa ja Instagramissa. Tulokset eivät olleet alkuolettamuksiini nähden yllättäviä. Ilves oli selkeästi Kärppiä aktiivisempi ja julkaisi kuukauden aikana sadoittain twiittejä. Ilves oli myös selkeästi kommunikoivampi seuraajiaan kohti. Kärpät jäi somejulkaisujen määrissä kakkoseksi eikä kommentoinut tai jakanut fanien julkaisuja Twitterissä yhtä paljoa.
Toivon tutkimukseni antavan urheiluviestinnästä kiinnostuneille uudenlaista perspektiiviä tarkkailla urheiluseurojen someviestintää. En valitse vertailun voittajaa enkä häviäjää, sillä tutkimukseni on otokseltaan varsin suppea eikä anna koko kuvaa joukkueiden sisällöntuottajien suoriutumisesta.
Se on myös suurilta osin makukysymys, kumman somestrategia on toimivampi. Pintaa syvemmälle mentäessä pitäisi ottaa myös huomioon, että vaikka joukkueet ovat toistensa kilpailijoita, seuraidentiteetit voivat olla hyvinkin erilaiset, mikä heijastuu myös somemateriaaleissa. Seuraidentiteetteihin en tässä tutkimuksessa keskittynyt.
Käytin tutkimuksessani lähdeaineistona aikaisempaan tutkimusta, jossa vertailtiin kaikkien SM-liigajoukkueiden sometusta reilun yhden viikon ajalta tammikuussa 2016. Lainaan kyseisestä tutkimuksesta somejulkaisujen kategorioimiseen käytetyt teemat ja muokkaan niitä mielestäni nykyaikaan sopivimmiksi. Lisäksi avaan tietoperustassa oleellisimmat sisällöntuotantoon liittyvät käsitteet.
Tulosten vertailussa keskityin eniten Twitterin sisältöihin, koska sieltä löysin lähes kaiken julkaistun materiaalin, mikä ei ole yhtä yksinkertaista Facebookissa ja Instagramissa. Tulokset eivät olleet alkuolettamuksiini nähden yllättäviä. Ilves oli selkeästi Kärppiä aktiivisempi ja julkaisi kuukauden aikana sadoittain twiittejä. Ilves oli myös selkeästi kommunikoivampi seuraajiaan kohti. Kärpät jäi somejulkaisujen määrissä kakkoseksi eikä kommentoinut tai jakanut fanien julkaisuja Twitterissä yhtä paljoa.
Toivon tutkimukseni antavan urheiluviestinnästä kiinnostuneille uudenlaista perspektiiviä tarkkailla urheiluseurojen someviestintää. En valitse vertailun voittajaa enkä häviäjää, sillä tutkimukseni on otokseltaan varsin suppea eikä anna koko kuvaa joukkueiden sisällöntuottajien suoriutumisesta.
Se on myös suurilta osin makukysymys, kumman somestrategia on toimivampi. Pintaa syvemmälle mentäessä pitäisi ottaa myös huomioon, että vaikka joukkueet ovat toistensa kilpailijoita, seuraidentiteetit voivat olla hyvinkin erilaiset, mikä heijastuu myös somemateriaaleissa. Seuraidentiteetteihin en tässä tutkimuksessa keskittynyt.