Johdon raportointi, mittaristot ja graafit
Kuusela, Juuso; Kärki, Jarkko (2022)
Kuusela, Juuso
Kärki, Jarkko
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816885
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Monetra Oulun lähipalveluiden työtehtävien raportointimallin tutkimiseen. Tämänhetkinen tilanne Monetralla on, että ei ole lähipalveluiden työtehtävien seurantaan mitään työkalua tai selkeää kuvaa, mitä kaikkea lähipalveluiden työntekijät tekevät. Työn tavoitteena oli saada selville, voiko lähipalveluiden eri työtehtäviä raportoida ja miten se olisi mahdollista. Onnis-tuuko tiedon haku järjestelmistä siten, että voisi luoda automaattisen raportointityökalun osaksi johdon raportointia.
Teoriaosuudessa käydään läpi johdon raportoinnin eri osa-alueita, mitä raportoinnilta vaaditaan ja mitkä ovat raportoinnin tavoitteet. Miten johdon laskentatoimi liittyy tutkimukseen ja mitä hyötyjä sillä saavutetaan. Lisäksi työssä käsitellään prosessia ja mittaristoja ja kuinka näitä luodaan ja pyritään parantamaan. Mittariston apuna on käytössä balanced scorecard. Teoriaosuus on refe-rointia eri tietolähteistä ja käytännön osuus haastatteluja tukena käyttäen tutkimus, jossa pyritään tuomaan raportointimallia esille.
Tutkimustyö tehtiin teemahaastattelujen avulla ja haastateltavat tulivat ennaltamäärättyinä työn eri osa-aluiden mukaan. Jokainen haastateltava oli erityistehtävissä tai esimiehenä kyseisestä asiaa käsittelevässä työryhmässä. Tutkimuksen edetessä, huomasimme tarvitsemamme lisätie-toa järjestelmistä, joita tehtävien raportoinnissa tarvitaan ja haastattelut laajenivat vielä usealla haastateltavalla. Lopulta saimme runsaasti tutkimuskohteita, joista keskityimme 5 pääkohtaan.
Työmme perustuu tarpeelle saada työtehtävistä kuvaus ja mahdollisesti seuranta raportoinnin osaksi. Tuloksena tuli ilmi, että järjestelmät ovat hyvin monimutkaisia ja osasta ohjelmistoa ei voi saada tietoa automaattisesti ulos tai edes kyseisen yrityksen työntekijä ei saa tietoa ulos ilman ulkopuolisen ylläpitäjän asian käsittelyä. Tutkimuksessa selvisi, että on käytössä 2 ohjelmaa, josta raportin saa ja mahdollisuus robotiikalle kehittää automaattinen raportointimalli. Kaikissa tapauksissa tarvitaan lähipalveluiden työntekijöiden omaa panosta työtehtävien ja ajankäytön merkitsemiseen. The commissioner of this thesis was Monetra Oy Oulu Local services and the idea was to study the reporting model. At the moment, the management is not aware of what kind of work tasks the financial professionals have or what the working hours are used for. The aim in the study was to determine if it is possible to report different tasks in the services, and if this could be done by robotics so it would be automated.
The theorical background in this thesis is focused on various aspects of management reporting. In particular, the part deals with how management accounting is connected to this thesis and what the benefits of it are. The theory also discusses how processes and metrics are created and what their improvement aims are. In the theory part, balanced scorecard theory is used to support the metrics.
The study used qualitative method and the research material was collected by interviewing su-pervisors from each individual category. As the thesis progressed, the need became apparent to interview the system managers and main users of the used programs mentioned in this study. At the end, there were several research topics proposed by the interviewees and the decision was made to focus on five main points.
This thesis was based on the need to determine job descriptions of Monetra Oy Oulu local ser-vices and if it is possible to make monitoring reports out of them. The conclusion was that there are plenty of systems in use and they differ from each other and therefore, it is hard to create a tool that could be used as a standard reporting tool. Almost every system needs a user input. Based on the study, it was found that two of these systems can be used as reporting tools in Monetra Oy Oulu, and it would be possible to create an automated reporting system for them.
Teoriaosuudessa käydään läpi johdon raportoinnin eri osa-alueita, mitä raportoinnilta vaaditaan ja mitkä ovat raportoinnin tavoitteet. Miten johdon laskentatoimi liittyy tutkimukseen ja mitä hyötyjä sillä saavutetaan. Lisäksi työssä käsitellään prosessia ja mittaristoja ja kuinka näitä luodaan ja pyritään parantamaan. Mittariston apuna on käytössä balanced scorecard. Teoriaosuus on refe-rointia eri tietolähteistä ja käytännön osuus haastatteluja tukena käyttäen tutkimus, jossa pyritään tuomaan raportointimallia esille.
Tutkimustyö tehtiin teemahaastattelujen avulla ja haastateltavat tulivat ennaltamäärättyinä työn eri osa-aluiden mukaan. Jokainen haastateltava oli erityistehtävissä tai esimiehenä kyseisestä asiaa käsittelevässä työryhmässä. Tutkimuksen edetessä, huomasimme tarvitsemamme lisätie-toa järjestelmistä, joita tehtävien raportoinnissa tarvitaan ja haastattelut laajenivat vielä usealla haastateltavalla. Lopulta saimme runsaasti tutkimuskohteita, joista keskityimme 5 pääkohtaan.
Työmme perustuu tarpeelle saada työtehtävistä kuvaus ja mahdollisesti seuranta raportoinnin osaksi. Tuloksena tuli ilmi, että järjestelmät ovat hyvin monimutkaisia ja osasta ohjelmistoa ei voi saada tietoa automaattisesti ulos tai edes kyseisen yrityksen työntekijä ei saa tietoa ulos ilman ulkopuolisen ylläpitäjän asian käsittelyä. Tutkimuksessa selvisi, että on käytössä 2 ohjelmaa, josta raportin saa ja mahdollisuus robotiikalle kehittää automaattinen raportointimalli. Kaikissa tapauksissa tarvitaan lähipalveluiden työntekijöiden omaa panosta työtehtävien ja ajankäytön merkitsemiseen.
The theorical background in this thesis is focused on various aspects of management reporting. In particular, the part deals with how management accounting is connected to this thesis and what the benefits of it are. The theory also discusses how processes and metrics are created and what their improvement aims are. In the theory part, balanced scorecard theory is used to support the metrics.
The study used qualitative method and the research material was collected by interviewing su-pervisors from each individual category. As the thesis progressed, the need became apparent to interview the system managers and main users of the used programs mentioned in this study. At the end, there were several research topics proposed by the interviewees and the decision was made to focus on five main points.
This thesis was based on the need to determine job descriptions of Monetra Oy Oulu local ser-vices and if it is possible to make monitoring reports out of them. The conclusion was that there are plenty of systems in use and they differ from each other and therefore, it is hard to create a tool that could be used as a standard reporting tool. Almost every system needs a user input. Based on the study, it was found that two of these systems can be used as reporting tools in Monetra Oy Oulu, and it would be possible to create an automated reporting system for them.