On kiva olla toisten kanssa! : ohje videomuotoisen sosiaalisen tarinan tekoon
Hirvonen, Maari; Sipilä, Tiitu (2022)
Hirvonen, Maari
Sipilä, Tiitu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816748
Tiivistelmä
Tämä monimuotoinen opinnäytetyö toteutui kehittämistyönä yhteistyössä Honkalampi-säätiön Perheperustaisen kuntoutuksen kehittämiskeskuksen (Perpe-keskus) kanssa. Tarve kehittämistyölle nousi Perpe-keskuksen pienryhmätoiminnassa ilmenneestä toiveesta saada lisää työkaluja lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen. Ryhmiin osallistuvilla lapsilla on usein neuropsykiatrisia tai neurologisia piirteitä, minkä myötä heillä saattaa ilmetä haasteita myös sosiaalisissa taidoissa. Sosiaalisilla taidoilla on suuri merkitys toisten kanssa toimiessa, ja ne vaikuttavat siihen, kuinka lapsi voi osallistua omassa arjessaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ohje videomuotoisen sosiaalisen tarinan tekoon lasten sosiaalisten taitojen harjoitteluun. Työn tavoitteena oli tukea lapsia ja heidän kanssaan toimivia aikuisia lasten sosiaalisten taitojen harjoittelussa. Opinnäytetyön tietoperusta koostui inhimillisen toiminnan mallista ja muusta aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin tietoa ihmisen toiminnasta, sosiaalisista taidoista ja taitojen harjoittelusta. Lisäksi sovellettiin ymmärrystä harjoittelumotivaatiosta, ympäristön vaikutuksesta, toimintaan vaikuttavista tekijöistä sekä neuropsykiatristen piirteiden vaikutuksesta sosiaalisiin taitoihin. Opinnäytetyössä yhdistettiin sosiaalisten taitojen harjoitteluun käytettäviä menetelmiä ja määriteltiin niiden avulla käsite videomuotoinen sosiaalinen tarina.
Työskentely toteutui kehittämistoiminnan työskentelyvaiheiden mukaan. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kaksiosainen ohje, joka koostuu tulostettavasta ohjeesta ja ohjevideosta. Niiden avulla lapsi voi yhdessä aikuisen kanssa tehdä omia videomuotoisia sosiaalisia tarinoita. Tulostettava ohje antaa aikuisille tietoa siitä, mitä videomuotoisen sosiaalisen tarinan käytössä tulisi ottaa huomioon. Ohjevideo antaa selkeän toimintaohjeen videomuotoisen sosiaalisen tarinan tekemiseen vaihe vaiheelta. Se on tarkoitettu lapsen ja aikuisen yhdessä katsottavaksi. Ohjeen molemmat osat ovat julkisesti saatavilla Perpe-keskuksen verkkosivuilla.
Opinnäytetyö tuo konkreettisen apukeinon sosiaalisten taitojen harjoitteluun ja näin sen merkitys näkyy erityisesti lasten arjessa. Myös lasten kanssa toimivat ja työskentelevät aikuiset voivat hyödyntää tuotosta. Tuotoksen avulla lapsi voi oppia taitoja, jotka tukevat hänen toimimistaan eri elämän osa-alueilla lapsuudessa, nuoruudessa ja vanhempana. Lisäksi tuotoksen ideaa voidaan soveltaa eri asiakasryhmien pariin. Opinnäytetyön toimintaterapeuttinen näkökulma lisää toimintaterapia-alan näkyvyyttä eri ympäristöissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ohje videomuotoisen sosiaalisen tarinan tekoon lasten sosiaalisten taitojen harjoitteluun. Työn tavoitteena oli tukea lapsia ja heidän kanssaan toimivia aikuisia lasten sosiaalisten taitojen harjoittelussa. Opinnäytetyön tietoperusta koostui inhimillisen toiminnan mallista ja muusta aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin tietoa ihmisen toiminnasta, sosiaalisista taidoista ja taitojen harjoittelusta. Lisäksi sovellettiin ymmärrystä harjoittelumotivaatiosta, ympäristön vaikutuksesta, toimintaan vaikuttavista tekijöistä sekä neuropsykiatristen piirteiden vaikutuksesta sosiaalisiin taitoihin. Opinnäytetyössä yhdistettiin sosiaalisten taitojen harjoitteluun käytettäviä menetelmiä ja määriteltiin niiden avulla käsite videomuotoinen sosiaalinen tarina.
Työskentely toteutui kehittämistoiminnan työskentelyvaiheiden mukaan. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kaksiosainen ohje, joka koostuu tulostettavasta ohjeesta ja ohjevideosta. Niiden avulla lapsi voi yhdessä aikuisen kanssa tehdä omia videomuotoisia sosiaalisia tarinoita. Tulostettava ohje antaa aikuisille tietoa siitä, mitä videomuotoisen sosiaalisen tarinan käytössä tulisi ottaa huomioon. Ohjevideo antaa selkeän toimintaohjeen videomuotoisen sosiaalisen tarinan tekemiseen vaihe vaiheelta. Se on tarkoitettu lapsen ja aikuisen yhdessä katsottavaksi. Ohjeen molemmat osat ovat julkisesti saatavilla Perpe-keskuksen verkkosivuilla.
Opinnäytetyö tuo konkreettisen apukeinon sosiaalisten taitojen harjoitteluun ja näin sen merkitys näkyy erityisesti lasten arjessa. Myös lasten kanssa toimivat ja työskentelevät aikuiset voivat hyödyntää tuotosta. Tuotoksen avulla lapsi voi oppia taitoja, jotka tukevat hänen toimimistaan eri elämän osa-alueilla lapsuudessa, nuoruudessa ja vanhempana. Lisäksi tuotoksen ideaa voidaan soveltaa eri asiakasryhmien pariin. Opinnäytetyön toimintaterapeuttinen näkökulma lisää toimintaterapia-alan näkyvyyttä eri ympäristöissä.