Role of Strategic Brand Communication in Organisations Facebook Channel
Olin-Loock, Laura (2022)
Olin-Loock, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816790
Tiivistelmä
Viimeisten 10 vuoden aikana yritysviestinnän rooli on muuttunut merkittävästi. Sosiaalisen median ja Facebookin merkitys organisaation viestintäkanavana sidosryhmille on kasvanut samalla, kun bränditietoisuuden kehittäminen ja brändiarvon tuottaminen kuluttajille on kasvattanut merkitystään.
Tässä tutkimuksessa keskitytään analysoimaan menestyvien suomalaisten kuluttajabrändien Facebook-brändiviestintää. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa brändiviestinnässä käytettyjä parhaita toimintatapoja, sekä löytää vahva teoreettinen tausta tutkimustulosten tueksi.
Tutkimuksessa analysoitavien brändien viestintäaineiston keruu suoritettiin keväällä 2022 organisaatioiden avoimilta Facebook-sivuilta. Aineisto koostuu kevään 2021 Facebook-julkaisuista kolmen- ja kuuden kuukauden ajanjaksoina. Aineiston keruun aikakehys perustuu vuoden 2021 Taloustutkimuksen tekemään tutkimukseen vuoden 2021 valituista Suomen 10 arvostetuimmasta brändistä.
Tutkimuksessa käytetty tutkimusmenetelmä on konstruktiivinen tutkimus, jonka tutkimusprosessi perustuu aineisto- ja teoriapohjaiseen tiedon hankintaan tutkittavasta ilmiöstä, ja konkreettisen konstruktion rakentamiseen.
Analysoituun aineistoon ja kerättyyn teoreettiseen taustaan perustuvat tutkimustulokset osoittavat, kuinka menestyneiden brändien parhaita Facebook-viestinnän käytäntöjä, ja tunnettuja brändi- ja viestintäteorioita yhdistämällä on mahdollista rakentaa konstruktio, joka sisältää suosituksia, joiden avulla viestintäalan ammattilaiset voivat rakentaa brändiviestintästrategiaa Facebook-kanavaan. In past 10 years the role of corporate communication has significantly changed. The importance of social media and Facebook as communication channels towards organisation’s stakeholders has grown, while building brand awareness and generating brand value for consumers.
This research is concentrating on studying successful Finnish consumer brands Facebook brand communication. The objective of this study is to recognise the best-practices successful brands are using in their brand communication and finding solid theoretical background from known brand and communication key theories for supporting the findings.
The research data collection conducted from selected organisations open Facebook pages during spring 2022, including Facebook posts from spring 2021 between three- and six-months’ time. Timeframe for collected data was based on survey conducted at the end of 2021 by Taloustutkimus on Top 10 most valued Finnish brands.
The research method used in this study follows the constructive research process, starting from data and theory collection, aiming developing a construction.
The research findings based on data analysis and collected theoretical background show, how by combining the Facebook best practices from successful brands with known brand and communication theories, it is possible to construct a score card including recommendations enabling communication practitioners to start building brand communication strategy for Facebook.
Tässä tutkimuksessa keskitytään analysoimaan menestyvien suomalaisten kuluttajabrändien Facebook-brändiviestintää. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa brändiviestinnässä käytettyjä parhaita toimintatapoja, sekä löytää vahva teoreettinen tausta tutkimustulosten tueksi.
Tutkimuksessa analysoitavien brändien viestintäaineiston keruu suoritettiin keväällä 2022 organisaatioiden avoimilta Facebook-sivuilta. Aineisto koostuu kevään 2021 Facebook-julkaisuista kolmen- ja kuuden kuukauden ajanjaksoina. Aineiston keruun aikakehys perustuu vuoden 2021 Taloustutkimuksen tekemään tutkimukseen vuoden 2021 valituista Suomen 10 arvostetuimmasta brändistä.
Tutkimuksessa käytetty tutkimusmenetelmä on konstruktiivinen tutkimus, jonka tutkimusprosessi perustuu aineisto- ja teoriapohjaiseen tiedon hankintaan tutkittavasta ilmiöstä, ja konkreettisen konstruktion rakentamiseen.
Analysoituun aineistoon ja kerättyyn teoreettiseen taustaan perustuvat tutkimustulokset osoittavat, kuinka menestyneiden brändien parhaita Facebook-viestinnän käytäntöjä, ja tunnettuja brändi- ja viestintäteorioita yhdistämällä on mahdollista rakentaa konstruktio, joka sisältää suosituksia, joiden avulla viestintäalan ammattilaiset voivat rakentaa brändiviestintästrategiaa Facebook-kanavaan.
This research is concentrating on studying successful Finnish consumer brands Facebook brand communication. The objective of this study is to recognise the best-practices successful brands are using in their brand communication and finding solid theoretical background from known brand and communication key theories for supporting the findings.
The research data collection conducted from selected organisations open Facebook pages during spring 2022, including Facebook posts from spring 2021 between three- and six-months’ time. Timeframe for collected data was based on survey conducted at the end of 2021 by Taloustutkimus on Top 10 most valued Finnish brands.
The research method used in this study follows the constructive research process, starting from data and theory collection, aiming developing a construction.
The research findings based on data analysis and collected theoretical background show, how by combining the Facebook best practices from successful brands with known brand and communication theories, it is possible to construct a score card including recommendations enabling communication practitioners to start building brand communication strategy for Facebook.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Crisis communication plan for an exchange-listed company
Timonen, Anna Kaisa (2012)The objective of the thesis was to create instructions of crisis communication plan for an exchange-listed company. The reason for this kind of topic came at the request of the commissioner because there is a requirement ...Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad -
Interpersonal Communication Skills
Koroleva, Natalia (2024)The main objective of this study is to analyse different interpersonal communication skills that individuals use to establish and maintain effective business relationships and explore their practical applications. To support ... -
'Freedom of choice': A case study of internal communication strategies and practices on marketing in the health care sector
Pohjalainen, Sara (2021)The planned healthcare and social services reform (SOTE) has resulted in a legislation that increases the patient’s freedom of choice when deciding their health care service provider. This has opened new possibilities for ...