Oppimiskäsitysten soveltaminen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : Koulutuskeskus Salpaus autoala
Koutajoki, Kai (2022)
Koutajoki, Kai
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060916971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060916971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli löytää oppimista ja osaamista tukevia opetusmenetelmiä toisen asteen ammatilliseen opetukseen. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli oppimista ja osaamista tukevien opetusmenetelmien soveltaminen Koulutuskeskus Salpauksen autoalan ammatillisessa opetuksessa. Toimeksiantajana oli Koulutuskeskus Salpaus.
Tutkimusmenetelmä opinnäytetyössä oli empiirinen tutkimus. Tutkimuksessa oli käytössä alan kirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä erilaisia opiskelijoille suunnattuja kyselypohjia. Lisäksi eri oppimiskäsityksiin perustuvat opetustuokiot ja niihin liittyvät tehtävät olivat olennaisessa osassa tutkimuksen toteutusta.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa kerrotaan tutkimuksen tavoite, käytetty tutkimusmenetelmä sekä tutkimuksen rakenne. Toinen luku käsittelee oppimista ja sen erilaisia tasoja yleisesti sekä sitä, mihin oppiminen perustuu. Kolmas luku käsittelee oppimisvaikeuksia: miten oppimisvaikeudet ilmenevät ja miten ne tunnistetaan. Neljännessä luvussa perehdytään eri oppimiskäsityksiin ja hypoteeseihini niiden soveltuvuudesta autoalan opintoihin. Kappaleessa viisi esittelen Koulutuskeskus Salpauksen Vipusenkadun kampuksen. Kappaleessa kuusi käsitellään tutkimuksen käytännön toteutusta. Kappaleessa seitsemän perehdymme itse tutkimuksen tuloksiin ja johtopäätöksiin. Kappale kahdeksan on tutkimuksen pohdintaosuus.
Tutkimuksen tulosten perusteella konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen perustuvat opetusmenetelmät osoittautuivat parhaiten oppimista ja osaamista tukeviksi. Puolestaan behavioristiseen ja kognitiiviseen oppimiskäsitykseen perustuva oppiminen ei tuottanut tavoiteltua tulosta.
Tutkimuksen tulosten pohjalta pyrin tulevaisuudessa korostamaan konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen perustuvien opetusmenetelmien käyttöä omassa opetustyössäni Koulutuskeskus Salpauksen autoalan ammatillisessa opetuksessa.
Tutkimusmenetelmä opinnäytetyössä oli empiirinen tutkimus. Tutkimuksessa oli käytössä alan kirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä erilaisia opiskelijoille suunnattuja kyselypohjia. Lisäksi eri oppimiskäsityksiin perustuvat opetustuokiot ja niihin liittyvät tehtävät olivat olennaisessa osassa tutkimuksen toteutusta.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa kerrotaan tutkimuksen tavoite, käytetty tutkimusmenetelmä sekä tutkimuksen rakenne. Toinen luku käsittelee oppimista ja sen erilaisia tasoja yleisesti sekä sitä, mihin oppiminen perustuu. Kolmas luku käsittelee oppimisvaikeuksia: miten oppimisvaikeudet ilmenevät ja miten ne tunnistetaan. Neljännessä luvussa perehdytään eri oppimiskäsityksiin ja hypoteeseihini niiden soveltuvuudesta autoalan opintoihin. Kappaleessa viisi esittelen Koulutuskeskus Salpauksen Vipusenkadun kampuksen. Kappaleessa kuusi käsitellään tutkimuksen käytännön toteutusta. Kappaleessa seitsemän perehdymme itse tutkimuksen tuloksiin ja johtopäätöksiin. Kappale kahdeksan on tutkimuksen pohdintaosuus.
Tutkimuksen tulosten perusteella konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen perustuvat opetusmenetelmät osoittautuivat parhaiten oppimista ja osaamista tukeviksi. Puolestaan behavioristiseen ja kognitiiviseen oppimiskäsitykseen perustuva oppiminen ei tuottanut tavoiteltua tulosta.
Tutkimuksen tulosten pohjalta pyrin tulevaisuudessa korostamaan konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen perustuvien opetusmenetelmien käyttöä omassa opetustyössäni Koulutuskeskus Salpauksen autoalan ammatillisessa opetuksessa.