Työmaaviestinnän tila ja viestinnän vaikutus asiakaskokemukseen
Kauppinen, Jussi (2022)
Kauppinen, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816762
Tiivistelmä
Pelkällä työn laadukkaalla toteuttamisella ei voida taata erottumista muista toimijoista. Hyvästä asiakaskokemuksesta on tullut yksi tärkeimmistä erottautumiskeinoista. Suurin osa asiakkaista on valmis maksamaan korkeamman hinnan paremmasta asiakaskokemuksesta ja vaihtaisi palvelun tarjoajaa huonon kokemuksen seurauksena. Tämän vuoksi asiakaskokemuksessa onnistuminen on erityisen tärkeää palveluja tarjoaville yrityksille.
Opinnäytetyössä selvitetään toimeksiantajayrityksen metsänhoitopalvelun yhteydessä tehtävän työmaaviestinnän tämänhetkinen tila. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään metsänomistajien toiveet viestinnän suhteen ja viestinnän vaikutus asiakaskokemukseen.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksella. Kysely lähetettiin toimeksiantajayrityksen asiakkaille, joiden tilalla oli toteutettu metsänhoitotöitä vuonna 2021. Vastausten perusteella luotiin käsitys viestinnän tämänhetkisestä tilasta ja viestinnän vaikutuksesta asiakaskokemukseen.
Keskimäärin asiakkaat olivat tyytyväisiä toimeksiantajan toteuttamaan metsänhoitopalveluun. Eniten kehitettävää toimeksiantajalla on työmaaviestinnässä. Tuloksista havaittiin, että viestinnän epäonnistuminen vaikuttaa suoraan negatiivisesti asiakaskokemukseen. Metsänomistajat kokivat sähköiset palvelut vieraiksi viestintäkanaviksi. Perinteiset kanavat, tekstiviesti, sähköposti ja puhelinsoitto ovat luontevimmat kanavat ajankohtaiseen viestintään.
Jatkossa toimeksiantajan tulee keskittyä ajankohtaisen viestinnän onnistumiseen. Asiakkailla tulee olla koko prosessin ajan tunne, että työ etenee. Tämä voi keventää metsäasiantuntijoiden kuormitusta ja parantaa asiakaskokemusta. Laatukontrollitietojen lähettämisellä asiakkaalle voidaan vähentää turhia reklamaatioita ja lisätä avoimuutta ja tyytyväisyyttä.
Opinnäytetyössä selvitetään toimeksiantajayrityksen metsänhoitopalvelun yhteydessä tehtävän työmaaviestinnän tämänhetkinen tila. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään metsänomistajien toiveet viestinnän suhteen ja viestinnän vaikutus asiakaskokemukseen.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksella. Kysely lähetettiin toimeksiantajayrityksen asiakkaille, joiden tilalla oli toteutettu metsänhoitotöitä vuonna 2021. Vastausten perusteella luotiin käsitys viestinnän tämänhetkisestä tilasta ja viestinnän vaikutuksesta asiakaskokemukseen.
Keskimäärin asiakkaat olivat tyytyväisiä toimeksiantajan toteuttamaan metsänhoitopalveluun. Eniten kehitettävää toimeksiantajalla on työmaaviestinnässä. Tuloksista havaittiin, että viestinnän epäonnistuminen vaikuttaa suoraan negatiivisesti asiakaskokemukseen. Metsänomistajat kokivat sähköiset palvelut vieraiksi viestintäkanaviksi. Perinteiset kanavat, tekstiviesti, sähköposti ja puhelinsoitto ovat luontevimmat kanavat ajankohtaiseen viestintään.
Jatkossa toimeksiantajan tulee keskittyä ajankohtaisen viestinnän onnistumiseen. Asiakkailla tulee olla koko prosessin ajan tunne, että työ etenee. Tämä voi keventää metsäasiantuntijoiden kuormitusta ja parantaa asiakaskokemusta. Laatukontrollitietojen lähettämisellä asiakkaalle voidaan vähentää turhia reklamaatioita ja lisätä avoimuutta ja tyytyväisyyttä.