Sisäisen viestinnän kehittäminen: Scandic Hotels Oy
Tanhuanpää, Ida (2022)
Tanhuanpää, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli sisäisen viestinnän kehittäminen Scandic Hotels Oy:ssä. Työn tavoitteena oli selvittää sisäisen viestinnän nykytila ja käytössä olevat viestintäkanavat henkilöstölle suunnatun kyselyn kautta. Opinnäytetyössä oli kaksi tavoitetta. Ensinnäkin selvittää sisäisen viestinnän nykytilaa ja käytössä olevia kanavia ja miten sisäistä viestintää voi tarpeen niin vaatiessa kehittää. Toiseksi haluttiin selvittää työntekijöiden kokemusta työn ja vapaa-ajan rikkovasta viestinnästä ja vaikuttaako se työstä palautumiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin organisaation viestintää, sisäistä viestintää, kriisiviestintää, viestinnän tehtäviä sekä viestinnässä esiintyviä häiriöitä. Työhyvinvointi sekä työn sujuvuus olivat myös osana viitekehystä.
Tutkimuksellisessa osassa käsiteltiin tutkimuksen toteutus vaiheittain ja esiteltiin toimeksiantajayritys. Tutkimusmenetelmänä työssä oli laadullinen tutkimus ja tapaustutkimus. Kysely toteutettiin Scandic Hotels Oy:n työntekijöille maaliskuussa 2022 ja vastauksia saatiin 187 kappaletta. Kyselyssä oli sekä valmiiksi strukturoituja kysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Vastaajat arvioivat sisäisen viestinnän toimivuutta sekä oman yksikkönsä, että koko Scandicin osalta. Lisäksi vastaajia pyydettiin kertomaan mikä heidän mielestään viestinnässä toimii, mitä voisi kehittää ja onko jotain sovelluksia, joita Scandicilla pitäisi ottaa käyttöön.
Kyselyn kautta saatiin kuva siitä, miten viestinnän nykytila koetaan ja missä kaikkialla tieto liikkuu. Sisäiseen viestintään oltiin pääasiassa tyytyväisiä, mutta kehityskohteita löytyi myös. Työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä oli työasioista viestiminen vapaa-ajalla, jota joutuu tekemään noin 50% vastaajista.
Kehitysehdotuksia muodostui neljä: eri pikaviestisovellukset työ- ja vapaa-ajan viestintään, Fusen kehitystyö, Workplace from Metan pilotointi, sekä yksikkökohtaisen viestintäsuunnitelman laatiminen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin organisaation viestintää, sisäistä viestintää, kriisiviestintää, viestinnän tehtäviä sekä viestinnässä esiintyviä häiriöitä. Työhyvinvointi sekä työn sujuvuus olivat myös osana viitekehystä.
Tutkimuksellisessa osassa käsiteltiin tutkimuksen toteutus vaiheittain ja esiteltiin toimeksiantajayritys. Tutkimusmenetelmänä työssä oli laadullinen tutkimus ja tapaustutkimus. Kysely toteutettiin Scandic Hotels Oy:n työntekijöille maaliskuussa 2022 ja vastauksia saatiin 187 kappaletta. Kyselyssä oli sekä valmiiksi strukturoituja kysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Vastaajat arvioivat sisäisen viestinnän toimivuutta sekä oman yksikkönsä, että koko Scandicin osalta. Lisäksi vastaajia pyydettiin kertomaan mikä heidän mielestään viestinnässä toimii, mitä voisi kehittää ja onko jotain sovelluksia, joita Scandicilla pitäisi ottaa käyttöön.
Kyselyn kautta saatiin kuva siitä, miten viestinnän nykytila koetaan ja missä kaikkialla tieto liikkuu. Sisäiseen viestintään oltiin pääasiassa tyytyväisiä, mutta kehityskohteita löytyi myös. Työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä oli työasioista viestiminen vapaa-ajalla, jota joutuu tekemään noin 50% vastaajista.
Kehitysehdotuksia muodostui neljä: eri pikaviestisovellukset työ- ja vapaa-ajan viestintään, Fusen kehitystyö, Workplace from Metan pilotointi, sekä yksikkökohtaisen viestintäsuunnitelman laatiminen.