Sosiaalisen markkinoinnin vaikutukset myyntiin: X
Oinonen, Jeremias; Tran, Uyen (2022)
Oinonen, Jeremias
Tran, Uyen
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917073
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja selvitettiin, miten sosiaalisessa mediassa tapahtuva markkinointi vaikuttaa konkreettisesti ravintolan myyntiin ja minkä tuotteen myyntiin se vaikuttaa eniten sekä miksi. Toimeksiantajanamme toimii yrittäjä ja ravintoloitsija, joka toimii osana kansainvälistä maailmanlaajuista franchise-konsernia.
Viitekehyksessä avataan markkinointia perinteisestä ja modernista, digitaalisesta näkökulmasta. Avataan asiantuntijoiden ja ammattilaisten opein itse markkinointia ja sen päämääriä, markkinointimixiä sekä sen tärkeyttä, markkinointiprosessin vaiheita sekä mittareita, joilla voidaan mitata menestystä ja tehokkuutta. Digitaalisesta markkinoinnista kerrotaan sen synnystä, historiasta ja sen vaiheista, sisältömarkkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta sekä koronapandemian vaikutuksesta sen kehitykseen. Käsitellään myös modernin markkinoinnin kautta muuttunutta kuluttajan ostopolkua, aina AIDA:sta neljän ja sitä kautta viiden A:n teoriaan. Näiden ohella käsitellään kuluttajan ostopäätöksen vaikutuslähteisiin sekä asiakaslojaaliuteen ja sen vaikutuksiin.
Tekijät toteuttavat projektin edetessä myös tutkimuksen, jonka tarkoituksena on selvittää rajatun kahvijuoma- ja -leipävalikoiman tunnettavuus asiakkaiden keskuudessa. Avataan tutkimuksen vaiheita aina suunnittelusta, toteutukseen ja tuloksiin, joita analysoidaan tarkemmin. Tehdään myös johtopäätökset koskien saatuja tuloksia. Myös tulosten ja toteutuksen luotettavuutta tullaan arvioimaan.
Tutkimuksen tulosten ja tehtyjen johtopäätösten perusteella toteutetaan markkinointikampanja. Kuten tutkimuksen etenemistä, myös kampanjan vaiheita tullaan tarkastelemaan alusta loppuun sekä haasteiden että onnistumisten kautta. Tullaan myös argumentoimaan valintoja jokaisessa vaiheessa. Kampanjan lopputuloksia ja sen luotettavuutta tullaan arvioimaan kriittisin näkökulmin.
Lopputuloksissa palataan lähtökohtiin, joissa tutkitaan kahvijuoma- ja -leipävalikoiman menekkiä puolen vuoden (6 kuukauden) ajan. Tekijät tulevat vertaamaan koko projektin toteutuksen seurauksena tulleita lopputuloksia ja analysoivat myynnin muutoksia sekä arvioidaan mahdollisia syitä.
Lopussa esitellään lopulliset johtopäätökset, kehitysideat, projektin haasteet ja onnistumiset, sekä tärkeimmät opit. Tullaan avaamaan omia tuntemuksia sekä tiiminä että yksilöinä, ja projektin aikana tapahtuvaa kehityskaarta.
Viitekehyksessä avataan markkinointia perinteisestä ja modernista, digitaalisesta näkökulmasta. Avataan asiantuntijoiden ja ammattilaisten opein itse markkinointia ja sen päämääriä, markkinointimixiä sekä sen tärkeyttä, markkinointiprosessin vaiheita sekä mittareita, joilla voidaan mitata menestystä ja tehokkuutta. Digitaalisesta markkinoinnista kerrotaan sen synnystä, historiasta ja sen vaiheista, sisältömarkkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta sekä koronapandemian vaikutuksesta sen kehitykseen. Käsitellään myös modernin markkinoinnin kautta muuttunutta kuluttajan ostopolkua, aina AIDA:sta neljän ja sitä kautta viiden A:n teoriaan. Näiden ohella käsitellään kuluttajan ostopäätöksen vaikutuslähteisiin sekä asiakaslojaaliuteen ja sen vaikutuksiin.
Tekijät toteuttavat projektin edetessä myös tutkimuksen, jonka tarkoituksena on selvittää rajatun kahvijuoma- ja -leipävalikoiman tunnettavuus asiakkaiden keskuudessa. Avataan tutkimuksen vaiheita aina suunnittelusta, toteutukseen ja tuloksiin, joita analysoidaan tarkemmin. Tehdään myös johtopäätökset koskien saatuja tuloksia. Myös tulosten ja toteutuksen luotettavuutta tullaan arvioimaan.
Tutkimuksen tulosten ja tehtyjen johtopäätösten perusteella toteutetaan markkinointikampanja. Kuten tutkimuksen etenemistä, myös kampanjan vaiheita tullaan tarkastelemaan alusta loppuun sekä haasteiden että onnistumisten kautta. Tullaan myös argumentoimaan valintoja jokaisessa vaiheessa. Kampanjan lopputuloksia ja sen luotettavuutta tullaan arvioimaan kriittisin näkökulmin.
Lopputuloksissa palataan lähtökohtiin, joissa tutkitaan kahvijuoma- ja -leipävalikoiman menekkiä puolen vuoden (6 kuukauden) ajan. Tekijät tulevat vertaamaan koko projektin toteutuksen seurauksena tulleita lopputuloksia ja analysoivat myynnin muutoksia sekä arvioidaan mahdollisia syitä.
Lopussa esitellään lopulliset johtopäätökset, kehitysideat, projektin haasteet ja onnistumiset, sekä tärkeimmät opit. Tullaan avaamaan omia tuntemuksia sekä tiiminä että yksilöinä, ja projektin aikana tapahtuvaa kehityskaarta.