Vincit DIPS myynnin johtaminen : myynnin esteet ja segmentointi
Haatio, Marko (2022)
Haatio, Marko
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917254
Tiivistelmä
Vincit Oyj on 2007 perustettu teknologiayritys, joka keskittyy ohjelmistokehitykseen ja ohjelmiston elinkaareen liittyviin palveluihin kuten palvelumuotoiluun, konsultointiin ja ylläpitopalveluihin. Itseohjautuvana organisaationa se on tunnettu matalasta hierarkiastaan. DIPS-liiketoimintayksikkö tuottaa jatkuvia palveluita vastaten markkinoiden tarpeeseen ylläpitää olemassa olevia sovelluksia. Työn tavoitteena on kehittää DIPS-liiketoimintayksikön myyntiä ja tuottaa tietoa käynnistyvään strategiatyöhön.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisellä tutkimusmenetelmällä ja sen aikana toimeksiantajalle tuotettiin käyttökelpoista materiaalia strategiatyöhön. Lisäksi tutkija osallistui työn aikana itse operatiiviseen tekemiseen ja materiaalin kehittämiseen. Olemassa olevaa teoriatietoa, haastatteluiden kautta kerättyä tietoa, sekä tutkijan omia kokemuksia käytettiin työssä merkittävästi hyväksi. Teoriatietoa kerättiin laajasti ja lukuisista lähteistä täydentäen teoriaa tutkimuksen edetessä.
Osana työtä selvitettiin DIPS:n näkökulmasta Vincitin myynnin esteitä. Tämän lisäksi aloitettiin unelma-asiakkaan profiilin määrittely sekä johtamisen mallin rakentaminen ja myynnin mahdollistamisen työkalujen esittely. Tutkimuksen alustavia tuloksia käytettiin jo tutkimuksen aikana osana yrityksen strategiatyötä.
Työn merkittävin havainto on se, että myynnissä on esteitä ja haasteita eikä kyse ole vain mielikuvasta. Tämä mahdollistaa systemaattisemman kehitystyön ja osoittaa selkeän lähtöpisteen jatkokehitykselle.
Työhön liittyvä tutkimus tehtiin puhtaasti toimeksiantajayritykselle yrityksen omassa toimintaympäristössä. Tämän vuoksi työn löydöksiä ei välttämättä voida sellaisenaan hyödyntää muissa yrityksissä vaan niitä pitää mahdollisesti muokata uusiin tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisellä tutkimusmenetelmällä ja sen aikana toimeksiantajalle tuotettiin käyttökelpoista materiaalia strategiatyöhön. Lisäksi tutkija osallistui työn aikana itse operatiiviseen tekemiseen ja materiaalin kehittämiseen. Olemassa olevaa teoriatietoa, haastatteluiden kautta kerättyä tietoa, sekä tutkijan omia kokemuksia käytettiin työssä merkittävästi hyväksi. Teoriatietoa kerättiin laajasti ja lukuisista lähteistä täydentäen teoriaa tutkimuksen edetessä.
Osana työtä selvitettiin DIPS:n näkökulmasta Vincitin myynnin esteitä. Tämän lisäksi aloitettiin unelma-asiakkaan profiilin määrittely sekä johtamisen mallin rakentaminen ja myynnin mahdollistamisen työkalujen esittely. Tutkimuksen alustavia tuloksia käytettiin jo tutkimuksen aikana osana yrityksen strategiatyötä.
Työn merkittävin havainto on se, että myynnissä on esteitä ja haasteita eikä kyse ole vain mielikuvasta. Tämä mahdollistaa systemaattisemman kehitystyön ja osoittaa selkeän lähtöpisteen jatkokehitykselle.
Työhön liittyvä tutkimus tehtiin puhtaasti toimeksiantajayritykselle yrityksen omassa toimintaympäristössä. Tämän vuoksi työn löydöksiä ei välttämättä voida sellaisenaan hyödyntää muissa yrityksissä vaan niitä pitää mahdollisesti muokata uusiin tarpeisiin.