Vaikuttamisen keinoja ja ilmiöitä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja viestinnässä
Lehtosaari, Marika (2022)
Lehtosaari, Marika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017320
Tiivistelmä
Perinteisessä mediassa yhteiskunnallisista asioista viestiminen saa usein paljon näkyvyyttä. Nykyään näkyvyys on levinnyt myös sosiaaliseen mediaan, jonka kautta yhteiskunnallista keskustelua voi syntyä entistä laajemmin. Sekä perinteisen että sosiaalisen median käyttäminen yhteiskunnalliseen viestintään on tehokasta, sillä myös kansalaiset on nopeasti ja vaivattomasti saavutettavissa eri medioiden kautta.
Digitalisaatio ja sosiaalinen media ovat muokanneet yhteiskunnallisen vaikuttamisen tapoja ja osoittaneet, että ne voivat parhaimmillaan yhdistää ihmisiä ja auttaa ilmaisemaan mielipiteensä. Samanaikaisesti teknologian kehityksessä ja verkostoitumisessa on nähty potentiaali, joka mahdollistaa tehokkaan vastakkainasettelun luomisen, disinformaation levittämisen ja informaatiovaikuttamisen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata ja analysoida sitä, miten ja millaisia vaikuttamispyrkimyksiä ja viestinnällisiä keinoja yhteiskunnallisessa keskustelussa käydään ja käytetään. Opinnäytetyössä kuvaillaan myös sitä, miten tavalliset kansalaiset ovat erilaisten vaikuttamispyrkimysten kohteena ja miten erilaisia vaikuttamisen keinoja voi tunnistaa ja ymmärtää. Valituilla ilmiöillä osoitetaan viestinnän ilmiöiden ja keinojen näkymistä käytännössä. Samalla perehdytään yksilöiden mahdollisuuksiin vaikuttaa ja tulla kuulluksi yhteiskunnallisessa keskustelussa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään yhteiskunnallisen viestinnän käsitteeseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tietoperustassa määritellään, mitä yhteiskunnallisella viestinnällä tarkoitetaan, mitä vaikuttaminen on miten ne liittyvät toisiinsa. Yhteiskunnallisen viestinnän ja vaikuttamisen lisäksi tietoperustassa perehdytään myös informaatiovaikuttamiseen, anonyymeihin meemitileihin ja sosiaalisen median vaikuttajiin. Ilmiöitä käsitellään etenkin kansalaisen näkökulmasta: miten ihmisisiin vaikutetaan ja miten se näkyy ihmisten arjessa.
Empiriaosuudessa havainnoidaan ja analysoidaan yhteiskunnallisen viestinnän ja vaikuttamisen näkymistä käytännössä. Työssä analysoidaan ja osoitetaan näkyväksi, kuinka meihin vaikutetaan ja kuinka kansalainen voi vaikuttaa viestinnällisillä päätöksillään julkiseen keskusteluun. Lisäksi analysoidaan sosiaalisen median luomia vaikuttamisen mahdollisuuksia yksilöille ja pohditaan, miten sosiaalisen median myötä yhteiskunnallinen keskustelu on muuttunut ja valta jakautunut useammalle taholle.
Aineiston pohjalta kävi ilmi, että yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa on tulevaisuudessa tilausta sille, että sosiaalisen median voima ja sen yksittäisten vaikuttajien potentiaali otettaisiin vakavammin huomioon. Yhteiskunnallisen viestinnän ja vaikuttamisen haavoittuvuuksia olisi helpompi korjata ja ennakoida, kun eri medioiden välinen yhteistyö olisi saumattomampaa.
Digitalisaatio ja sosiaalinen media ovat muokanneet yhteiskunnallisen vaikuttamisen tapoja ja osoittaneet, että ne voivat parhaimmillaan yhdistää ihmisiä ja auttaa ilmaisemaan mielipiteensä. Samanaikaisesti teknologian kehityksessä ja verkostoitumisessa on nähty potentiaali, joka mahdollistaa tehokkaan vastakkainasettelun luomisen, disinformaation levittämisen ja informaatiovaikuttamisen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata ja analysoida sitä, miten ja millaisia vaikuttamispyrkimyksiä ja viestinnällisiä keinoja yhteiskunnallisessa keskustelussa käydään ja käytetään. Opinnäytetyössä kuvaillaan myös sitä, miten tavalliset kansalaiset ovat erilaisten vaikuttamispyrkimysten kohteena ja miten erilaisia vaikuttamisen keinoja voi tunnistaa ja ymmärtää. Valituilla ilmiöillä osoitetaan viestinnän ilmiöiden ja keinojen näkymistä käytännössä. Samalla perehdytään yksilöiden mahdollisuuksiin vaikuttaa ja tulla kuulluksi yhteiskunnallisessa keskustelussa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään yhteiskunnallisen viestinnän käsitteeseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tietoperustassa määritellään, mitä yhteiskunnallisella viestinnällä tarkoitetaan, mitä vaikuttaminen on miten ne liittyvät toisiinsa. Yhteiskunnallisen viestinnän ja vaikuttamisen lisäksi tietoperustassa perehdytään myös informaatiovaikuttamiseen, anonyymeihin meemitileihin ja sosiaalisen median vaikuttajiin. Ilmiöitä käsitellään etenkin kansalaisen näkökulmasta: miten ihmisisiin vaikutetaan ja miten se näkyy ihmisten arjessa.
Empiriaosuudessa havainnoidaan ja analysoidaan yhteiskunnallisen viestinnän ja vaikuttamisen näkymistä käytännössä. Työssä analysoidaan ja osoitetaan näkyväksi, kuinka meihin vaikutetaan ja kuinka kansalainen voi vaikuttaa viestinnällisillä päätöksillään julkiseen keskusteluun. Lisäksi analysoidaan sosiaalisen median luomia vaikuttamisen mahdollisuuksia yksilöille ja pohditaan, miten sosiaalisen median myötä yhteiskunnallinen keskustelu on muuttunut ja valta jakautunut useammalle taholle.
Aineiston pohjalta kävi ilmi, että yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa on tulevaisuudessa tilausta sille, että sosiaalisen median voima ja sen yksittäisten vaikuttajien potentiaali otettaisiin vakavammin huomioon. Yhteiskunnallisen viestinnän ja vaikuttamisen haavoittuvuuksia olisi helpompi korjata ja ennakoida, kun eri medioiden välinen yhteistyö olisi saumattomampaa.