Kokoonpanon työnopastuksen kehittäminen BRP Finland oy:ssä
Jylhä, Seppo (2022)
Jylhä, Seppo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061117486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061117486
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli löytää BRP Finland Oy:n kokoonpanon työnopastusprosessin kehityskohteet, jotta uusille työntekijöille voidaan luoda lähitulevaisuudessa paremmat lähtökohdat uusien tehtävien oppimiselle ja hallitsemiselle. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, mitä BRP Finland Oy:n työnopastusprosessissa pitäisi kehittää ja helpottiko Kelekantekijä 2021 -koulutus uusien työntekijöiden työnopastusprosessia töiden alkaessa.
Teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen, työnopastuksen, valitun tutkimusmenetelmän, aineiston keruun sekä aineiston analysoinnin teoriaa. Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus ja aineistonkeruumenetelmiksi valikoituivat aivoriihityöskentely ja lomakekysely. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja määrällinen aineisto analysoitiin graafisten esityksien ja havaintomatriisien avulla.
Perehdytyksen ja työnopastuksen haasteet ovat BRP Finland Oy:ssä melko helposti ratkaistavissa. Suurin haaste on päättää, kuka työnopastuksen suorittaa. Aivoriihien tuloksien perusteella kokoonpanossa pitäisi olla nimettyjä työnopastajia, jotka on koulutettu tehtävään ja joille on annettu työaikaa työnopastuksen suorittamiselle. Toinen kehittämiskohde on työnopastuksen sisällön tarkentaminen. Kelekantekijä 2021 -koulutus oli lomakekyselyn perusteella onnistunut kokeilu, jonka jatkamista olisi ehdottomasti harkittava, mutta pieniä muutoksia olisi tehtävä. Koulutusta olisi syytä hieman lyhentää ja sisällöstä tulisi poistaa turhia aiheita.
Teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen, työnopastuksen, valitun tutkimusmenetelmän, aineiston keruun sekä aineiston analysoinnin teoriaa. Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus ja aineistonkeruumenetelmiksi valikoituivat aivoriihityöskentely ja lomakekysely. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja määrällinen aineisto analysoitiin graafisten esityksien ja havaintomatriisien avulla.
Perehdytyksen ja työnopastuksen haasteet ovat BRP Finland Oy:ssä melko helposti ratkaistavissa. Suurin haaste on päättää, kuka työnopastuksen suorittaa. Aivoriihien tuloksien perusteella kokoonpanossa pitäisi olla nimettyjä työnopastajia, jotka on koulutettu tehtävään ja joille on annettu työaikaa työnopastuksen suorittamiselle. Toinen kehittämiskohde on työnopastuksen sisällön tarkentaminen. Kelekantekijä 2021 -koulutus oli lomakekyselyn perusteella onnistunut kokeilu, jonka jatkamista olisi ehdottomasti harkittava, mutta pieniä muutoksia olisi tehtävä. Koulutusta olisi syytä hieman lyhentää ja sisällöstä tulisi poistaa turhia aiheita.