Tuusniemen kotipalvelun henkilökunnan kokemuksia työn kuormittavuudesta
Juutinen, Sari (2014)
Juutinen, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168308
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Tuusniemen kotipalvelun henkilökunnan kokemuksia työn kuormittavuudesta. Tavoitteena on saada tietoa sen kokemisesta ja hyödyntää sitä tulevaisuudessa kotipalvelutyön kehittämisessä kunnassa.
Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kunnan kotipalvelun henkilökuntaa kolmessa ryhmässä. Tutkimuksen teoriatiedon pohjalta laadittiin teemahaastattelu-runko, johon muodostui kolme pääteemaa; fyysinen, psyykkinenja sosiaalinen työssä kuormittuminen.
Tutkimukseni aineiston keruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, koska tarkoitus oli kartoittaa
kotipalvelun henkilökunnan kokemuksia työssään. Teemahaastattelu on tutkimustapa, jonka avulla
on mahdollisuus saada enemmän tietoa, kuin esimerkiksi kyselylomakkeella. Haastattelussa haastateltavat voivat kertoa vapaasti kunkin teema alla omia kokemuksiaan asiasta. Tutkittava aihe on monitahoinen ja sen vuoksi on hyvä olla mahdollisuus tarkentaa vastauksia. Haastattelut nauhoitettiin
ja kirjoitettiin auki sanasta sanaan. Aineiston analyysivaiheessa pääteemojen alta nousivat ydinkäsitteet
joiden mukaan tutkimuksen tulokset on raportoitu.
Ydinkäsitteiksi nousivat fyysisen kuormittavuuden osalta siirrot, liikkumisen avustaminen, nostot,työasennot, kantaminen, lämpötilan vaihtelut, palveluauton käyttö, työn likaisuus ja kiire. Psyykkisen kuormittavuuden ydinkäsiteiksi muodostuivat nopeat tilanteen muutokset, yksin työskentely,vuorotyö, asiakkaiden laatu, aikataulut, priorisointi, tehtävien kuvaus, tiedon kulku sekä työstä saatu palaute. Sosiaalisen kuormittavuuden ydinkäsiteiksi muodostuivat työyhteisö, esimiehen toiminta
ja asiakastilanteet.
Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kunnan kotipalvelun henkilökuntaa kolmessa ryhmässä. Tutkimuksen teoriatiedon pohjalta laadittiin teemahaastattelu-runko, johon muodostui kolme pääteemaa; fyysinen, psyykkinenja sosiaalinen työssä kuormittuminen.
Tutkimukseni aineiston keruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, koska tarkoitus oli kartoittaa
kotipalvelun henkilökunnan kokemuksia työssään. Teemahaastattelu on tutkimustapa, jonka avulla
on mahdollisuus saada enemmän tietoa, kuin esimerkiksi kyselylomakkeella. Haastattelussa haastateltavat voivat kertoa vapaasti kunkin teema alla omia kokemuksiaan asiasta. Tutkittava aihe on monitahoinen ja sen vuoksi on hyvä olla mahdollisuus tarkentaa vastauksia. Haastattelut nauhoitettiin
ja kirjoitettiin auki sanasta sanaan. Aineiston analyysivaiheessa pääteemojen alta nousivat ydinkäsitteet
joiden mukaan tutkimuksen tulokset on raportoitu.
Ydinkäsitteiksi nousivat fyysisen kuormittavuuden osalta siirrot, liikkumisen avustaminen, nostot,työasennot, kantaminen, lämpötilan vaihtelut, palveluauton käyttö, työn likaisuus ja kiire. Psyykkisen kuormittavuuden ydinkäsiteiksi muodostuivat nopeat tilanteen muutokset, yksin työskentely,vuorotyö, asiakkaiden laatu, aikataulut, priorisointi, tehtävien kuvaus, tiedon kulku sekä työstä saatu palaute. Sosiaalisen kuormittavuuden ydinkäsiteiksi muodostuivat työyhteisö, esimiehen toiminta
ja asiakastilanteet.