Hyvinvointitunti kahdeksasluokkalaisille mielenterveyden tukemisen näkökulmasta
Lammi, Jemina; Tuulaniemi, Henna (2022)
Lammi, Jemina
Tuulaniemi, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää hyvinvointitunti Napapiirin yläasteen kahdeksasluokkalaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea paikallisten nuorten sosiaalisia suhteita, tukiverkostoja ja mielenterveyttä sekä ohjata heitä nuorille suunnattujen palveluiden pariin. Ammatillisen osaamisemme tavoitteena oli syventyä nuorten mielenterveyden hyvinvointiin, siihen liittyviin ongelmiin ja oirekuvaan sekä hyvinvoinnin edistämisen keinoihin.
Mielenterveyden ongelmat kuten masentuneisuus, ahdistuneisuus, päihdeongelmat ja syömishäiriöt ovat nuorten yleisimpiä terveysongelmia. Usein mielenterveydenhäiriöt puhkeavat nuoruudessa. Murrosiässä nuori käy läpi fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia. Sosiaaliset suhteet yhdessä liikunnan, ravitsemuksen sekä riittävän unen kanssa edistävät nuoren mielenterveyttä. Mielen hyvinvointi eli positiivinen mielenterveys auttaa nuorta selviytymään vastoinkäymisistä ja tukee nuoren kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opinnäytetyön menetelmäksi valitsimme toiminnallisen opinnäytetyön, sillä halusimme saada aikaan kirjallisen tuotoksen lisäksi jotain konkreettista toimintaa nuorille. Tuotoksen osalta työskentely eteni lineaarisen mallin mukaan. Opinnäytetyön aihevalintaan vaikutti omien mielenkiinnonkohteidemme lisäksi Covid-19-pandemia huolestuttava vaikutus nuorten mielen hyvinvointiin. Napapiirin yläasteella tapahtumalle oli tarve.
Hyvinvointitunti järjestettiin etäyhteyden välityksellä Napapiirin yläasteen kahdeksasluokkalaisille helmikuussa 2022. Hyvinvointitunnin aikana esiteltiin rovaniemeläisiä nuorille suunnattuja matalan kynnyksen palveluita. Tunnin lopuksi pyysimme palautetta. Hyvinvointitunnin sisältö koettiin hyödylliseksi ja tunti oli kaikinpuolin onnistunut.
Mielenterveyden ongelmat kuten masentuneisuus, ahdistuneisuus, päihdeongelmat ja syömishäiriöt ovat nuorten yleisimpiä terveysongelmia. Usein mielenterveydenhäiriöt puhkeavat nuoruudessa. Murrosiässä nuori käy läpi fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia. Sosiaaliset suhteet yhdessä liikunnan, ravitsemuksen sekä riittävän unen kanssa edistävät nuoren mielenterveyttä. Mielen hyvinvointi eli positiivinen mielenterveys auttaa nuorta selviytymään vastoinkäymisistä ja tukee nuoren kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opinnäytetyön menetelmäksi valitsimme toiminnallisen opinnäytetyön, sillä halusimme saada aikaan kirjallisen tuotoksen lisäksi jotain konkreettista toimintaa nuorille. Tuotoksen osalta työskentely eteni lineaarisen mallin mukaan. Opinnäytetyön aihevalintaan vaikutti omien mielenkiinnonkohteidemme lisäksi Covid-19-pandemia huolestuttava vaikutus nuorten mielen hyvinvointiin. Napapiirin yläasteella tapahtumalle oli tarve.
Hyvinvointitunti järjestettiin etäyhteyden välityksellä Napapiirin yläasteen kahdeksasluokkalaisille helmikuussa 2022. Hyvinvointitunnin aikana esiteltiin rovaniemeläisiä nuorille suunnattuja matalan kynnyksen palveluita. Tunnin lopuksi pyysimme palautetta. Hyvinvointitunnin sisältö koettiin hyödylliseksi ja tunti oli kaikinpuolin onnistunut.