Tarinankerronta ja rakenne videopelissä Ôkami
Takala, Valentino (2022)
Takala, Valentino
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061618068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061618068
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan videopelin Ôkami tarinankerrontaa ja sen rakennetta verraten sitä moderniin elokuvakerrontaan. Työssä käydään läpi sen päätarinan tärkeimmät piirteet samalla avaten pelin toimintoja ja sen tapoja yhdistää interaktiivisuutta tarinan aikana. Tärkeimmillä piirteillä tarkoitetaan merkittäviä tapahtumia ja suurimpia käänteitä, joista tarinarakenteen luuranko muodostuu, ja pelin toiminnoilla sen toimimisen kannalta merkityksellisiä mekaniikoita, kuten pelihahmon toimintoja ja kykyjä pelissä.
Aiheen käsittelyn selkeyttämiseksi opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella ja päättyy käsittely osioon. Teoria osuus alkaa käymällä lyhyesti läpi tarinarakenteiden historiaa ja monimuotoisuutta. Sitten keskitytään yhteen niistä ja käydään tarkemmin läpi sen vaiheet esimerkkien avulla. Tässä osiossa esimerkkeinä toimii kolme eri genren elokuvaa, jotka käydään läpi vaihe vaiheelta kartoittaen niiden tärkeimmät tapahtumat ja toiminnalliset merkitykset käsikirjoittaja Michael Haugen kuusitasoisen tarinarakenne mallin mukaisesti. Teoriaosuuden jälkeen seuraa käsittelyosio, jossa avataan ensin videopelin Ôkami pelimekaniikoita ja päätarinan lähtökohtia paremman kontekstin luomiseksi sen tarinankerronnasta. Sitten sovelletaan aiemmin läpi käytyä tarinarakennemallia sen päätarinaan jakaen se kolmeen näytökseen ja kuuteen tasoon. Pohjana käsittelyosuudelle toimii omakohtainen tuntemus pelistä ja pitkä harrastuneisuus tarinankerronnan keinoista.
Videopelinä Ôkamin tarinankerronta noudattaa samoja piirteitä modernin elokuvakerronnan kanssa, mutta sen tarinarakenne eriää niistä merkittävästi päätarinan pituuden ja monimuotoisuuden takia, siten muistuttaen enemmän televisiosarjoja tai romaaneja. Aiheen täysi käsittely ei opinnäytetyö formaatissa toimi ja tämä teos toimii paremmin ensi esittelynä Ôkamin tarinankerrontaan, päätarinan rakenteeseen ja tarinarakenteisiin yleisesti.
Aiheen käsittelyn selkeyttämiseksi opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella ja päättyy käsittely osioon. Teoria osuus alkaa käymällä lyhyesti läpi tarinarakenteiden historiaa ja monimuotoisuutta. Sitten keskitytään yhteen niistä ja käydään tarkemmin läpi sen vaiheet esimerkkien avulla. Tässä osiossa esimerkkeinä toimii kolme eri genren elokuvaa, jotka käydään läpi vaihe vaiheelta kartoittaen niiden tärkeimmät tapahtumat ja toiminnalliset merkitykset käsikirjoittaja Michael Haugen kuusitasoisen tarinarakenne mallin mukaisesti. Teoriaosuuden jälkeen seuraa käsittelyosio, jossa avataan ensin videopelin Ôkami pelimekaniikoita ja päätarinan lähtökohtia paremman kontekstin luomiseksi sen tarinankerronnasta. Sitten sovelletaan aiemmin läpi käytyä tarinarakennemallia sen päätarinaan jakaen se kolmeen näytökseen ja kuuteen tasoon. Pohjana käsittelyosuudelle toimii omakohtainen tuntemus pelistä ja pitkä harrastuneisuus tarinankerronnan keinoista.
Videopelinä Ôkamin tarinankerronta noudattaa samoja piirteitä modernin elokuvakerronnan kanssa, mutta sen tarinarakenne eriää niistä merkittävästi päätarinan pituuden ja monimuotoisuuden takia, siten muistuttaen enemmän televisiosarjoja tai romaaneja. Aiheen täysi käsittely ei opinnäytetyö formaatissa toimi ja tämä teos toimii paremmin ensi esittelynä Ôkamin tarinankerrontaan, päätarinan rakenteeseen ja tarinarakenteisiin yleisesti.