Vahvan henkilöbrändin rakentaminen markkinointiviestinnän keinojen avulla ja rakennetun henkilöbrändin hyödyntäminen yrityksen markkinointiviestinnässä
Finnberg, Katariina (2022)
Finnberg, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718183
Tiivistelmä
Meillä jokaisella on oma brändi, halusimme sitä tai emme. Henkilöbrändin arvo hyödyntämättömänä on olematon, mutta sitä voidaan kasvattaa erilaisten toimintatapojen ja valintojen avulla. Henkilöbrändäyksestä on kasvanut ilmiö, jonka avulla omaa osaamista brändätään monipuolisemmin kuin koskaan aiemmin. Henkilöbrändi on jokaisen oma kilpailuvaltti, joka voi mahdollistaa jopa taloudellisen toimeentulon. Tämän edellytyksenä henkilöbrändin tulee kuitenkin olla vahva ja onnistuneesti rakennettu.
Tämä opinnäytetyö tutkii vahvan henkilöbrändin rakentamista. Kyseisestä pääongelmasta on johdettu alaongelmat, joita tarkastellaan henkilöbrändäyksen ja yrityksen näkökulmasta.
Henkilöbrändäyksen osalta tutkitaan, mitkä markkinointiviestinnän keinoista tukevat vahvan henkilöbrändin rakentamista. Yritysnäkökulma auttaa selvittämään, miten vahvaa henkilöbrändiä voidaan hyödyntää yrityksen markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinointiviestintään, vaikuttajamarkkinointiin sekä brändien ja henkilöbrändäyksen teorioihin. Markkinointiviestinnän tietoperusta on rajattu asiakas- ja kuluttajamarkkinointiin Suomessa. Vaikuttajamarkkinointia tarkastellaan markkinointiviestinnän lisänä. Henkilöbrändäyksen osalta teoria on kohdennettu vaikuttaja- ja urheiluhenkilöbrändäykseen.
Opinnäytetyössä esitetyt ratkaisut ja loppupäätelmät perustuvat laadulliseen tutkimusotteeseen. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin kevään 2022 aikana teemahaastatteluita hyödyntämällä. Tutkimuskohteet valittiin harkinnanvaraisesti, mutta perustellen. Tutkimuksessa henkilöbrändinäkökulmaa edusti urheilija Lotta Harala, joka on rakentanut itselleen menestyksekkäästi vahvan henkilöbrändin. Yritysnäkökulman alaongelmiin vastaukset saatiin haastattelemalla Haralan yhteistyökumppanin, Puma Finlandin, kahta edustajaa. Kaikki haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelutuloksista on tehty johtopäätöksiä, joiden perustella tämä opinnäytetyö esittelee toimivia käytänteitä vahvan henkilöbrändin rakentamiseksi ja antaa vinkkejä, miten yritysnäkökulmasta vahvoja henkilöbrändejä voidaan hyödyntää markkinointiviestinnän tukena.
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat, että markkinointiviestinnän keinot tukevat monipuolisesti vahvan henkilöbrändin rakentamista. Tutkimuksen perusteella vaikuttajamarkkinointi voidaan laskea yhdeksi markkinointiviestinnän keinoksi, jota yritykset hyödyntävät perinteisten markkinointiviestinnän keinojen lisäksi yhteistyössä vahvojen henkilöbrändien kanssa. Vahvojen henkilöbrändien hyödyntäminen yritysnäkökulmasta on kannattavaa strategisten ja kaupallisten tavoitteiden saavuttamiseksi sekä maksimaalisen näkyvyyden takaamiseksi etenkin sosiaalisessa mediassa. Vastauksena pääongelmaan opinnäytetyön liitteeksi on luotu 15 kohdan muistilista käytännöistä, jotka on hyvä huomioida, kun halutaan rakentaa vahva henkilöbrändi.
Tämä opinnäytetyö tutkii vahvan henkilöbrändin rakentamista. Kyseisestä pääongelmasta on johdettu alaongelmat, joita tarkastellaan henkilöbrändäyksen ja yrityksen näkökulmasta.
Henkilöbrändäyksen osalta tutkitaan, mitkä markkinointiviestinnän keinoista tukevat vahvan henkilöbrändin rakentamista. Yritysnäkökulma auttaa selvittämään, miten vahvaa henkilöbrändiä voidaan hyödyntää yrityksen markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinointiviestintään, vaikuttajamarkkinointiin sekä brändien ja henkilöbrändäyksen teorioihin. Markkinointiviestinnän tietoperusta on rajattu asiakas- ja kuluttajamarkkinointiin Suomessa. Vaikuttajamarkkinointia tarkastellaan markkinointiviestinnän lisänä. Henkilöbrändäyksen osalta teoria on kohdennettu vaikuttaja- ja urheiluhenkilöbrändäykseen.
Opinnäytetyössä esitetyt ratkaisut ja loppupäätelmät perustuvat laadulliseen tutkimusotteeseen. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin kevään 2022 aikana teemahaastatteluita hyödyntämällä. Tutkimuskohteet valittiin harkinnanvaraisesti, mutta perustellen. Tutkimuksessa henkilöbrändinäkökulmaa edusti urheilija Lotta Harala, joka on rakentanut itselleen menestyksekkäästi vahvan henkilöbrändin. Yritysnäkökulman alaongelmiin vastaukset saatiin haastattelemalla Haralan yhteistyökumppanin, Puma Finlandin, kahta edustajaa. Kaikki haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelutuloksista on tehty johtopäätöksiä, joiden perustella tämä opinnäytetyö esittelee toimivia käytänteitä vahvan henkilöbrändin rakentamiseksi ja antaa vinkkejä, miten yritysnäkökulmasta vahvoja henkilöbrändejä voidaan hyödyntää markkinointiviestinnän tukena.
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat, että markkinointiviestinnän keinot tukevat monipuolisesti vahvan henkilöbrändin rakentamista. Tutkimuksen perusteella vaikuttajamarkkinointi voidaan laskea yhdeksi markkinointiviestinnän keinoksi, jota yritykset hyödyntävät perinteisten markkinointiviestinnän keinojen lisäksi yhteistyössä vahvojen henkilöbrändien kanssa. Vahvojen henkilöbrändien hyödyntäminen yritysnäkökulmasta on kannattavaa strategisten ja kaupallisten tavoitteiden saavuttamiseksi sekä maksimaalisen näkyvyyden takaamiseksi etenkin sosiaalisessa mediassa. Vastauksena pääongelmaan opinnäytetyön liitteeksi on luotu 15 kohdan muistilista käytännöistä, jotka on hyvä huomioida, kun halutaan rakentaa vahva henkilöbrändi.