Tietoa ja tukea diginä vuodelle, jolla on väliä: Digitaalisen hoitoketjun kehittäminen raskausdiabeetikolle synnytyksen jälkeiselle ajalle hyödyntäen palvelumuotoilun keinoja
Soininen, Päivi (2022)
Soininen, Päivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062219061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062219061
Tiivistelmä
Raskausdiabetes on yleistyvä terveysongelma maailmanlaajuisesti. Raskausdiabetes on sokeriaineenvaihdunnan häiriö, joka todetaan ensimmäisen kerran raskausaikana. Usein raskausdiabetes paranee synnytyksen jälkeen, mutta todetun raskausdiabeteksen tiedetään kuitenkin lisäävän diabeteksen sekä verisuonisairauksien todennäköisyyttä myöhemmin. Raskausdiabeteksella on pitkäaikaisvaikutuksia niin synnyttäneen kuin vastasyntyneen myöhempään terveydentilaan. Raskausdiabeteksen terveysvaikutuksiin ja siihen liitettyihin riskeihin voidaan vaikuttaa tehokkaasti elintapaohjauksella. Raskausdiabeteksen sairastamisen jälkeen elintapaohjausta sekä seurantaa on tärkeää jatkaa säännöllisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja valita sisältökokonaisuuksia digitaaliseen hoitoketjuun raskausdiabeetikolle synnytyksen jälkeisen ajan omahoidon tueksi. Työn tavoitteena oli vahvistaa ja helpottaa digitaalisen hoitoketjun myötä asiakkaiden omahoitoon sitoutumista synnytyksen jälkeen sekä auttaa heitä löytämään omaan terveydentilaan liittyvää, luotettavaa tietoa helposti koottuna yhdelle sähköiselle toteutusalustalle. Työn tavoitteena oli lisäksi hyödyntää ammattilaisten osaamista ja heidän asiakasymmärrystään uuden toimintatavan kehittämisessä hyödyntäen palvelumuotoilun menetelmiä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä ja menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Kehittämistehtävän aineisto kerättiin äitiysneuvolan henkilökunnalle järjestetyissä työpajoissa sähköiselle alustalle. Tämän aineiston avulla kasvatettiin asiakasymmärrystä sekä tehtiin prototyyppi digitaalisen hoitoketjun sisällöistä toimeksiantajalle. Varsinainen hoitoketjun tekninen toteutus jää toimeksiantajan vastuulle myöhemmin toteutettavaksi.
Aineistosta tunnistettiin, että hoitovastuun siirtyessä äitiysneuvolasta omaan terveyskeskukseen on ohjaussisällöissä sekä hoidon jatkuvuudessa epäselvyyttä. Yhteistyön tiivistämistä kaivattiin eri toimijoiden välille. Ohjauksen haasteeksi tunnistettiin asiakaskunnan moninaisuus sekä asiakkaiden yksilöllisyyden huomioiminen ohjauksessa. Yhteydenpidon helpottamista asiakkaan ja terveydenhuollon välillä pidettiin tärkeänä. Kehittämistyön tuotoksena työpajoissa kerätyn aineiston perusteella hahmoteltiin malli digitaaliselle hoitoketjulle, joka toteutetaan verkkosivumaisena.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja valita sisältökokonaisuuksia digitaaliseen hoitoketjuun raskausdiabeetikolle synnytyksen jälkeisen ajan omahoidon tueksi. Työn tavoitteena oli vahvistaa ja helpottaa digitaalisen hoitoketjun myötä asiakkaiden omahoitoon sitoutumista synnytyksen jälkeen sekä auttaa heitä löytämään omaan terveydentilaan liittyvää, luotettavaa tietoa helposti koottuna yhdelle sähköiselle toteutusalustalle. Työn tavoitteena oli lisäksi hyödyntää ammattilaisten osaamista ja heidän asiakasymmärrystään uuden toimintatavan kehittämisessä hyödyntäen palvelumuotoilun menetelmiä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä ja menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Kehittämistehtävän aineisto kerättiin äitiysneuvolan henkilökunnalle järjestetyissä työpajoissa sähköiselle alustalle. Tämän aineiston avulla kasvatettiin asiakasymmärrystä sekä tehtiin prototyyppi digitaalisen hoitoketjun sisällöistä toimeksiantajalle. Varsinainen hoitoketjun tekninen toteutus jää toimeksiantajan vastuulle myöhemmin toteutettavaksi.
Aineistosta tunnistettiin, että hoitovastuun siirtyessä äitiysneuvolasta omaan terveyskeskukseen on ohjaussisällöissä sekä hoidon jatkuvuudessa epäselvyyttä. Yhteistyön tiivistämistä kaivattiin eri toimijoiden välille. Ohjauksen haasteeksi tunnistettiin asiakaskunnan moninaisuus sekä asiakkaiden yksilöllisyyden huomioiminen ohjauksessa. Yhteydenpidon helpottamista asiakkaan ja terveydenhuollon välillä pidettiin tärkeänä. Kehittämistyön tuotoksena työpajoissa kerätyn aineiston perusteella hahmoteltiin malli digitaaliselle hoitoketjulle, joka toteutetaan verkkosivumaisena.