Lapsiin kohdistuvan mainonnan säännöt: miten mainostaa turvallisesti lapsille suunnattuja pelejä?
Soini, Roosa (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062719139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062719139
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkin mainonnan vaikutusta lapsiin, ottaen tarkkailuun myös nykyaikana yleistyneen peliharrastuksen nuorten keskuudessa. Tarkoituksena on löytää oikea keino mainostaa lapsille suunnattuja pelejä ja pohtia miten huomioida lapsia heille suunnatussa mainonnassa.
Tutkielmassa käy ilmi pelien ja mainonnan vaikutus lapsen kehitykseen ja mitä merkitystä lapsen todellisella suojelulla on. Merkittävin havainto tutkielmassa on se, että on tärkeää huomioida lapset mainonnan suunnittelussa silloinkin, kun mainos ei varsinaisesti ole suunnattu lapselle. Tutkielma auttaa yrityksiä ja vanhempia ymmärtämään, miten mainokset vaikuttavat lapsiin ja millaista harkintaa on käytettävä mainonnan suunnittelussa.
Perehdyn lisäksi pelien merkitykseen ja vaikutuksiin, pelin valintaan ja sisältöön. Tutustun mainonnan lukuisiin kanaviin ja niiden hyötyihin, joilla saavutetaan kohderyhmän huomio tehokkaasti. Millainen on vaikuttavan mainoksen matka, ja miten se noudattaisi hyvän tavan mallia? Millaista joukkoviestintää lapsille suodaan nykypäivänä ja millaiset ehdot perheen pienimpiä suojaa, ja miksi ne ovat tärkeitä.
Tutkielman tietoperusta koostuu lukuisista markkinoinnin käsikirjoista, lainsäädännöstä, kuluttajaviranomaisten määräyksistä, pelikasvattajan käsikirjoista ja myyntipsykologiaa käsittelevistä kirjoista.
Tutkielmassa käy ilmi pelien ja mainonnan vaikutus lapsen kehitykseen ja mitä merkitystä lapsen todellisella suojelulla on. Merkittävin havainto tutkielmassa on se, että on tärkeää huomioida lapset mainonnan suunnittelussa silloinkin, kun mainos ei varsinaisesti ole suunnattu lapselle. Tutkielma auttaa yrityksiä ja vanhempia ymmärtämään, miten mainokset vaikuttavat lapsiin ja millaista harkintaa on käytettävä mainonnan suunnittelussa.
Perehdyn lisäksi pelien merkitykseen ja vaikutuksiin, pelin valintaan ja sisältöön. Tutustun mainonnan lukuisiin kanaviin ja niiden hyötyihin, joilla saavutetaan kohderyhmän huomio tehokkaasti. Millainen on vaikuttavan mainoksen matka, ja miten se noudattaisi hyvän tavan mallia? Millaista joukkoviestintää lapsille suodaan nykypäivänä ja millaiset ehdot perheen pienimpiä suojaa, ja miksi ne ovat tärkeitä.
Tutkielman tietoperusta koostuu lukuisista markkinoinnin käsikirjoista, lainsäädännöstä, kuluttajaviranomaisten määräyksistä, pelikasvattajan käsikirjoista ja myyntipsykologiaa käsittelevistä kirjoista.