Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Videopelilukutaito ja sitä opettava peli

Muroma, Jonathan (2022)

 
Avaa tiedosto
Muroma_Jonathan.pdf (1.971Mt)
Lataukset: 


Muroma, Jonathan
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081519465
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä videopelilukutaitoon ja luoda peli, jolla voitaisiin opettaa videopeleissä kokemattomalle henkilölle videopelilukutaitoa ja kykyä pelata videopelejä.

Ennen opetuspelin toteutusta tehtiin alustava testi, jossa tiedusteltiin kyselyn avulla osallistujilta heidän taustaansa videopelien peluusta ja heidät laitettiin pelaamaan kahta erilaista videopeliä, jotka olivat Limbo ja Gravity Rush. Testiin osallistui neljä koehenkilöä, joiden kokemustaso vaihteli. Yksi näistä koehenkilöistä oli täysin kokematon videopelien pelaamisessa, ja havainnot opetuspelin tekoa varten perustuivat enimmäkseen hänen pelaamiseensa ja lisäksi aiempiin yleisiin tietoihin videopelien haastavuudesta aloittelijoille.

Testin jälkeen käytiin läpi pelaamisen tulokset, ja niistä tehtyjen havaintojen perusteella lähdettiin suunnittelemaan ja toteuttamaan opetuspeliä, jonka kuului toimia mahdollisena ponnahduspisteenä videopelilukutaidon oppimiseen ja muiden videopelien peluuseen. Kun peli saatiin valmiiksi, kaikki neljä aikaisempaan testiin osallistunutta koehenkilöä pelasi opetuspelin, ja sen pohjalta tehtiin havaintoja, kuinka opetuspelin luonnissa oli onnistuttu.

Opetuspeli ei ollut täysin onnistunut. Kaikki koehenkilöt, joilla oli aiempaa kokemusta videopeleistä, onnistuivat pelaamaan opetuspelin lävitse ongelmitta, mutta kokemattomalla koehenkilöllä oli edelleen suuria vaikeuksia pelin pelaamisessa.

Vaikka opetuspeli ei tällä kertaa ollut, mitä toivottiin, sen avulla kuitenkin opittiin lisää kokemattomasta pelaajasta. Todellisuudessa pelit ovat harvemmin onnistuneita ensimmäisten suunnitelmien tai ajatusten pohjalta, vaan niitä iteroitaisiin ja muokattaisiin testien pohjalta, kunnes löydettäisiin toimivat ratkaisut ja pelistä saataisiin täysin toimiva.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste