Varhaiskasvatuksen opettaja tunnekasvattajana: varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia lasten tunnetaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa
Skarevik, Veera (2022)
Skarevik, Veera
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081619487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081619487
Tiivistelmä
Tämän tutkimusluontoisen opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa selvää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksista koskien päiväkodissa toteutettavaa tunnekasvatusta. Tutkimuskysymys on: Minkälaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on lasten tunnetaitojen tukemisesta? Tutkimuksen aineisto on kerätty hyödyntäen internetin välityksellä toimivaa Webropol-kyselytyökalua. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, joten kysely koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Aineiston analyysissä on käytetty teemoittelua. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä kahden Pohjois-Pohjanamaalla toimivan päiväkodin kanssa. Nämä päiväkodit toimivat myös opinnäytetyön tilaajina. Kyselyyn vastasi yhteensä neljä varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimusten tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset tunnetaitojen tukemisesta ovat pääasiassa positiivisia: tunnekasvatusta pidetään varhaiskasvatuksen tärkeänä osa-alueena ja tunnetaitojen katsotaan vaikuttavan merkittävästi myös muihin kasvun ja kehityksen osa-alueisiin, kuten vuorovaikutustaitoihin. Opettajien kokemusten mukaan tunnekasvatus toimii parhaiten, kun siitä tulee luonteva osa arkea. Tämä edellyttää varhaiskasvatuksen henkilöstöltä yhteneväistä ymmärrystä tunnetaitojen tärkeydestä ja tunnekasvatuksen tavoitteista, kuten myös aikuisilta itseltään hyviä tunnetaitoja, sillä he toimivat esimerkkinä ja luovat tunnemyönteistä ilmapiiriä päiväkotiryhmään. Tunteiden sanoittaminen nähdään tärkeänä perustana tunnetaitojen opettelussa. Sanoittamista havainnollistamaan käytetään erilaisia menetelmiä, kuten kuvia, satuja ja draamaa, jotka tarjoavat lapsille myös erilaisia väyliä ilmaista ja pohtia tunteitaan.
Tutkimusten tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset tunnetaitojen tukemisesta ovat pääasiassa positiivisia: tunnekasvatusta pidetään varhaiskasvatuksen tärkeänä osa-alueena ja tunnetaitojen katsotaan vaikuttavan merkittävästi myös muihin kasvun ja kehityksen osa-alueisiin, kuten vuorovaikutustaitoihin. Opettajien kokemusten mukaan tunnekasvatus toimii parhaiten, kun siitä tulee luonteva osa arkea. Tämä edellyttää varhaiskasvatuksen henkilöstöltä yhteneväistä ymmärrystä tunnetaitojen tärkeydestä ja tunnekasvatuksen tavoitteista, kuten myös aikuisilta itseltään hyviä tunnetaitoja, sillä he toimivat esimerkkinä ja luovat tunnemyönteistä ilmapiiriä päiväkotiryhmään. Tunteiden sanoittaminen nähdään tärkeänä perustana tunnetaitojen opettelussa. Sanoittamista havainnollistamaan käytetään erilaisia menetelmiä, kuten kuvia, satuja ja draamaa, jotka tarjoavat lapsille myös erilaisia väyliä ilmaista ja pohtia tunteitaan.