Arviointipalvelu lastensuojeluyksikköön: yhteiskehittämistyö arviointijaksosta
Leskelä, Veli (2022)
Leskelä, Veli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081919525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081919525
Tiivistelmä
Lastensuojelun laatusuosituksessa otetaan kantaa toiminnan vaikuttavuuden merkityksellisyydestä. Tähän liittyen palvelun alkuvaiheen arviointi on tärkeä, sillä kattavan ja laadukkaan alkuarvioinnin kautta voidaan kohdistaa tehokkaasti asiakkaalle oikeanlaisia palveluita. Lastensuojeluyksikössä alkuarvioinnilla saadaan asiakkaan tilanteesta ja hänen problematiikastansa näkemys, jonka pohjalta voidaan suunnitella yksilökohtaisesti asiakkaan palvelupolku lastensuojeluyksikössä. Näin voidaan myös määritellä palvelulle tavoitteet, joita kohti mennään. Tavoitteiden määrittelyn kautta myös vaikuttavuuden mittaus tulee mahdolliseksi.
Opinnäytetyössä kehitettiin arviointipalvelu lastensuojelulaitokseen soveltaen realistisen arvioinnin jäsennystä. Mallin kehittämisessä hyödynnettiin erilaisia hyväksi todettuja malleja, soveltaen lastensuojeluyksikön arkeen. Alkuvaiheessa valmisteltiin arviointipalvelun alustava malli, joka vietiin työryhmälle edelleen kehitettäväksi. Tämän jälkeen käytännön toteutuksen kautta saadulla asiakkailta ja henkilökunnalta kerättyjen palautteiden perusteella palvelu kehitettiin lopulliseen muotoonsa. Kehittämistyö toteutettiin prosessinomaisesti kahden vuoden aikana, josta ensimmäiset 10 kuukautta meni arviointimallin valmisteluun, vuosi kokeiluun ja kehittämiseen ja loppu lopulliseen hiomiseen. Toimeksiantajana oli Lukkarinoja Oy, joka on osa Alva Hyvinvointi konsernia.
Keskeisenä tuotoksena syntyi lastensuojeluyksikköön arviointipalvelu ohjeineen ja lomakkeineen, jonka avulla ja opastuksella työntekijät kykenevät arviointipalvelun suorittamaan asiakkaan tullessa sijoitukseen. Lomakkeet sisältävät myös loppulausuntopohjan yhteistyöverkostolle. Arviointipalvelu sisältää nuoren ja vanhempien haastattelut, ohjeen havainnointien kirjaamiseen arviointijaksolla, työnjaot yksikössä sekä aikataulutuksen. Palvelussa on käytetty hyväksi elementtejä havainnoinnin kautta tulevan tiedon hyödyntämiseen sekä Pysäkki -malliin kuuluvan vanhempien valmiuksien arviointia osana kokonaisarviointia. Palvelua läpileikkaavana lähestymistapana käytetään motivoivaa haastattelua, jonka käyttöön henkilökunta oli koulutettu ennen kehittämistyön aloittamista.
Jatkokehittäminen on parhaillaan jo käynnissä, erilaisten palveluiden tulee vastata muuttuvan ympäristön erilaisiin tarpeisiin ja arjen työn haasteisiin. Nykyinen tuotos pystyy muokkautumaan erilaisiin toimintaympäristöihin, tuoden kyvyn tarjota tietoa asiakkaan nykyhetken tilanteesta nopealla aikavälillä.
Opinnäytetyössä kehitettiin arviointipalvelu lastensuojelulaitokseen soveltaen realistisen arvioinnin jäsennystä. Mallin kehittämisessä hyödynnettiin erilaisia hyväksi todettuja malleja, soveltaen lastensuojeluyksikön arkeen. Alkuvaiheessa valmisteltiin arviointipalvelun alustava malli, joka vietiin työryhmälle edelleen kehitettäväksi. Tämän jälkeen käytännön toteutuksen kautta saadulla asiakkailta ja henkilökunnalta kerättyjen palautteiden perusteella palvelu kehitettiin lopulliseen muotoonsa. Kehittämistyö toteutettiin prosessinomaisesti kahden vuoden aikana, josta ensimmäiset 10 kuukautta meni arviointimallin valmisteluun, vuosi kokeiluun ja kehittämiseen ja loppu lopulliseen hiomiseen. Toimeksiantajana oli Lukkarinoja Oy, joka on osa Alva Hyvinvointi konsernia.
Keskeisenä tuotoksena syntyi lastensuojeluyksikköön arviointipalvelu ohjeineen ja lomakkeineen, jonka avulla ja opastuksella työntekijät kykenevät arviointipalvelun suorittamaan asiakkaan tullessa sijoitukseen. Lomakkeet sisältävät myös loppulausuntopohjan yhteistyöverkostolle. Arviointipalvelu sisältää nuoren ja vanhempien haastattelut, ohjeen havainnointien kirjaamiseen arviointijaksolla, työnjaot yksikössä sekä aikataulutuksen. Palvelussa on käytetty hyväksi elementtejä havainnoinnin kautta tulevan tiedon hyödyntämiseen sekä Pysäkki -malliin kuuluvan vanhempien valmiuksien arviointia osana kokonaisarviointia. Palvelua läpileikkaavana lähestymistapana käytetään motivoivaa haastattelua, jonka käyttöön henkilökunta oli koulutettu ennen kehittämistyön aloittamista.
Jatkokehittäminen on parhaillaan jo käynnissä, erilaisten palveluiden tulee vastata muuttuvan ympäristön erilaisiin tarpeisiin ja arjen työn haasteisiin. Nykyinen tuotos pystyy muokkautumaan erilaisiin toimintaympäristöihin, tuoden kyvyn tarjota tietoa asiakkaan nykyhetken tilanteesta nopealla aikavälillä.