Palvelutason parantaminen toimitusketjussa
Jorva, Mari (2022)
Jorva, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082119546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082119546
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli kartoittaa toimitusketjun ongelmakohtia, jotka mahdollisesti estävät tavoitellun palvelutason noston. Tunnistettujen esteiden poistamiseksi luotiin ratkaisuehdotuksia, joista yritys voi valita toteutettavaksi sopivimmat. Tutkimus tehtiin sään, ympäristön ja teollisuuden mittaratkaisuihin erikoistuneelle yritykselle, jonka portfolioon nestemittausten tuotealue on kuulunut vajaan kolmen vuoden ajan. Tutkimus tehtiin lean-filosofiaan sekä operaatioiden hallinnan teoriaan perustuen yrityksen olemassa olevan toimintatavan mukaan.
Työn teoriaosassa käytiin läpi yleisesti lean-periaatteita sekä palvelutason määrittelyyn liittyviä lean-menetelmiä ja keskeisiä käsitteitä operaatioiden hallinnassa. Työn liiketoiminnallisena päämääränä oli asiakkaalle tarjottujen olemassa olevien toimitusaikaluokkien lyhentäminen sekä uusien luominen puuttuvilta osin asiakastyytyväisyyden parantamiseksi ja liiketoiminnan kasvun tukemiseksi.
Tavoite oli käyttää lean-ajattelun mukaisia ongelmanratkaisutyökaluja ja tunnistaa hukka ja sen juurisyyt yrityksen toimitusketjussa. Tämän lisäksi luotiin kehitysideoita toiminnan esteiden poistamiseksi. Tutkimusosuudessa käytiin läpi tuotealueen toimitusketjun nykytilaa ja tunnistettiin prosessissa ilmeneviä haasteita ja niihin johtavia syitä. Lopuksi esiteltiin ratkaisuehdotuksia vähentämään tai poistamaan palvelutason nostamisen esteitä.
Työn tuloksena luotiin kuva toimitusketjun nykytilasta ja tunnistettiin kaksi palvelutason parantamisen haasteena olevaa näkökulmaa, jotka ovat materiaalien saatavuuden sekä tuotantokyvykkyyden varmistaminen. Näiden mahdollisten esteiden syntymisen syitä analysoitiin ja päästiin niihin johtavien juurisyiden äärelle. Juurisyiden korjaamiseksi luotiin toimenpide-ehdotuksia, joita yritys voi toteuttaa jatkoarvioinnin jälkeen.
Työn teoriaosassa käytiin läpi yleisesti lean-periaatteita sekä palvelutason määrittelyyn liittyviä lean-menetelmiä ja keskeisiä käsitteitä operaatioiden hallinnassa. Työn liiketoiminnallisena päämääränä oli asiakkaalle tarjottujen olemassa olevien toimitusaikaluokkien lyhentäminen sekä uusien luominen puuttuvilta osin asiakastyytyväisyyden parantamiseksi ja liiketoiminnan kasvun tukemiseksi.
Tavoite oli käyttää lean-ajattelun mukaisia ongelmanratkaisutyökaluja ja tunnistaa hukka ja sen juurisyyt yrityksen toimitusketjussa. Tämän lisäksi luotiin kehitysideoita toiminnan esteiden poistamiseksi. Tutkimusosuudessa käytiin läpi tuotealueen toimitusketjun nykytilaa ja tunnistettiin prosessissa ilmeneviä haasteita ja niihin johtavia syitä. Lopuksi esiteltiin ratkaisuehdotuksia vähentämään tai poistamaan palvelutason nostamisen esteitä.
Työn tuloksena luotiin kuva toimitusketjun nykytilasta ja tunnistettiin kaksi palvelutason parantamisen haasteena olevaa näkökulmaa, jotka ovat materiaalien saatavuuden sekä tuotantokyvykkyyden varmistaminen. Näiden mahdollisten esteiden syntymisen syitä analysoitiin ja päästiin niihin johtavien juurisyiden äärelle. Juurisyiden korjaamiseksi luotiin toimenpide-ehdotuksia, joita yritys voi toteuttaa jatkoarvioinnin jälkeen.
