Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Motion tracking -tekniikoiden vertailu erilaisten kameran liikkeiden kanssa

Nybom, Mira (2022)

 
Avaa tiedosto
Nybom_Mira.pdf (1.910Mt)
Lataukset: 


Nybom, Mira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082219565
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käy läpi motion trackingin eli tietokoneella toteutettavan liikkeen seurannan eri tekniikoita, sekä niiden suhdetta erilaisiin kuvaustekniikoihin. Motion tracking ja sen erilaiset toteutustekniikat ovat tapa saada liikkuvasta kuvasta tietoa siitä, miten kamera tai jokin objekti kuvassa liikkuu. Tietoa voi käyttää esimerkiksi siihen, että kuvaan upotetaan jokin toinen kuva, animaatio tai graafinen elementti, jonka pitää pysyä mukana liikkeessä mahdollisimman luonnollisen näköisesti ja sulavasti.

Motion tracking -tekniikat, joita työssä käsitellään, ovat point tracking, planar tracking ja 3D camera tracking. Lisäksi kerrotaan kolmesta eri kuvaustavasta, joiden kanssa motion trackingin onnistumisessa on eroavaisuuksia. Nämä kuvaustavat ovat static shot eli kamera, joka pysyy paikallaan, dolly eli kamera, joka liikkuu raiteilla sekä käsivarakamera, joka on Ronin S -vakaimen kyydissä. Kaikista kolmesta kuvaustavasta tehdään testivideot ja kaikkia kolmea tracking-tekniikkaa testataan niihin. Lopuksi pohditaan, mikä oli trackaamisen tarkkuuden ja nopeuden kannalta onnistunein yhdistelmä.

Opinnäytetyö on suunnattu aloitteleville VFX-artisteille ja alan opiskelijoille, joilla on jonkin verran pohjatietoa liikegrafiikasta. Työ antaa eväitä VFX-supervisorin tehtäviin pyrkiville siinä, miten jälkituotannon tarpeet otetaan huomioon esituotannon ja kuvausten aikana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste