Graafisen suunnittelijan työtehtävät
Häkkänen, Essi (2022)
Häkkänen, Essi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082419624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082419624
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on päiväkirjaopinnäytetyö, jonka tarkoituksena on kuvata tekijän työtä graafisena suunnittelijana. Opinnäytetyössä seurattiin omaa työskentelyä 30.5.-5.8.2022 välisenä aikana. Opinnäytetyössä käydään läpi päivittäisien työtehtävien lisäksi niitä haasteita, joita tekijä kohtaa työssään niin päivittäisellä kuin viikkotasollakin ja kuinka niitä ratkotaan. Työssä myös arvioidaan omaa osaamista ja sen kehittymistä sekä menetelmiä työtehtäviin. Työn tavoitteena oli parantaa omaa visuaalisuuttaan sekä kohderyhmälle sopivan mainonnan luomisen kehittäminen. Tietoperustana toimi useat graafiseen suunnitteluun kohdistuneet artikkelit.
Opinnäytetyössä käydään läpi tekijän työtehtävät, vaadittu osaaminen, sidosryhmät sekä vuorovaikutus työpaikalla.
Raportissa on laadittu jokaiselle viikolla omat tavoitteet ja työtehtävät, joita käsitellään ensin päiväkohtaisesti. Kymmenen seurattavaa teemaa ja tavoitetta olivat oppia luomaan houkuttelevia tuote-esitteitä, värien ja sommittelun vaikutus, uusien tuotteiden lisäys tuote-esitteeseen ja sen viimeistely, uutiskirjeiden, bannereiden sekä sanomalehtimainoksien suunnittelu, nettisivujen päivitys sekä fiiliskuvien ottaminen. Tämän jälkeen on analysoitu, kuinka tavoitteet ovat täyttyneet ja millaisia menetelmiä niihin on käytetty. Myös mahdollisia ongelmatilanteita on analysoitu sekä pohdittu, kuinka niitä kannattaisi jatkossa käsitellä.
Tämän jälkeen opinnäytetyössä on havainnoitu omaa kehittymistä, kuinka sitä voi jatkaa myös tulevaisuudessa. Sen lisäksi raportissa on kerrottu, millaisia parannuksia omaan työhön voi tehdä jatkossa ja kuinka niitä kannattaa hyödyntää.
Tärkeimpiä havaintoja seurantajakson aikana olivat oma jatkuva kehitys, sekä se, kuinka tärkeää tässä työssä omien mielipiteiden sanominen on. Tätä kautta pystyy sekä laajentamaan omaa työnkuvaansa, eteenpäin viemään myös yrityksen markkinointia sekä herättämän entistä suuremman kohderyhmän huomion.
Opinnäytetyössä käydään läpi tekijän työtehtävät, vaadittu osaaminen, sidosryhmät sekä vuorovaikutus työpaikalla.
Raportissa on laadittu jokaiselle viikolla omat tavoitteet ja työtehtävät, joita käsitellään ensin päiväkohtaisesti. Kymmenen seurattavaa teemaa ja tavoitetta olivat oppia luomaan houkuttelevia tuote-esitteitä, värien ja sommittelun vaikutus, uusien tuotteiden lisäys tuote-esitteeseen ja sen viimeistely, uutiskirjeiden, bannereiden sekä sanomalehtimainoksien suunnittelu, nettisivujen päivitys sekä fiiliskuvien ottaminen. Tämän jälkeen on analysoitu, kuinka tavoitteet ovat täyttyneet ja millaisia menetelmiä niihin on käytetty. Myös mahdollisia ongelmatilanteita on analysoitu sekä pohdittu, kuinka niitä kannattaisi jatkossa käsitellä.
Tämän jälkeen opinnäytetyössä on havainnoitu omaa kehittymistä, kuinka sitä voi jatkaa myös tulevaisuudessa. Sen lisäksi raportissa on kerrottu, millaisia parannuksia omaan työhön voi tehdä jatkossa ja kuinka niitä kannattaa hyödyntää.
Tärkeimpiä havaintoja seurantajakson aikana olivat oma jatkuva kehitys, sekä se, kuinka tärkeää tässä työssä omien mielipiteiden sanominen on. Tätä kautta pystyy sekä laajentamaan omaa työnkuvaansa, eteenpäin viemään myös yrityksen markkinointia sekä herättämän entistä suuremman kohderyhmän huomion.