Toimintaympäristöanalyysi mobiilisovellus yritykselle: Case Finnsofia Oy
Karjalainen, Jarno (2022)
Karjalainen, Jarno
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919684
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on vasta perustetun mobiilisovelluksia suunnittelevan ja myyvän yrityksen toimintaympäristöanalyysi, ja se toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tavoitteena ja päätutkimuskysymyksenä oli tehdä kattava liiketoimintaympäristön analyysi, sisältäen yleisimmät liiketoimintasuunnitelmaan kuuluvat aihealueet kuten, toimintaympäristön analyysin, asiakas- ja asiakassegmentoinnin analyysin, kilpailijoiden kartoittamisen, markkinointisuunnitelman ja riskianalyysin. Lisäksi opinnäytetyö käsitteli, immateriaalioikeuksia ja pk-yritysten tilannetta Suomessa.
Tämän opinnäytetyön merkitys on yleisluontoinen alan yrityksille. Yrityksen tulevat asiakkaat ovat B2B-asiakkaita mutta viime kädessä yrityksen palvelut suunnitellaan henkilöasiakkaille. Tutkimuksen keinoina käytettiin sekä kvantitatiivisen tutkimuksen että kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Kvantitatiivisen tutkimuksen aineistona toimi, muun muassa alan kirjallisuus, erilaiset artikkelit ja viranomaisjulkaisut sekä erilaiset verkkolähteet ja mobiilisovellusten sisältöpalvelualusta. Kvalitatiivista tutkimusta käytettiin palvelutarpeen kartoittamiseen. Tässä tutkimuksessa käytettiin henkilöasiakkaille suunnattua kyselyä, jolla haluttiin selvittää mobiilisovelluksen yleistarvetta, käyttökohteita ja palvelun hinnoittelua.
Tämän opinnäytetyön tuloksia tullaan käyttämään yrityksen liiketoiminnan pohjana ja yleisstrategisena ohjenuorana. Henkilöasiakkaille suunnatun kyselyn otanta ja vastausten määrä on pieni, joten se ei sellaisenaan sovellu muuhun kuin yrityksen omaan käyttöön alustavana markkinatutkimuksena. Henkilöasiakkaille suunnatun kyselyn mukaan, jokainen kyselyyn vastannut käyttäisi digitaalista jonotuspalvelua. Käyttökohteista eniten tarvetta sovellukselle nähtiin terveydenhuollossa ja virastoissa. Osa käyttäjistä käyttäisi palvelua kaikkialla, jos mahdollista. Myös huvipuistot olivat käyttökohteiden kärkipäässä. Tuotteen hinnoittelussa valtaosa vastaajista maksaisi palvelun käytöstä yhden (1) euron kertamaksun. Kokonaisuutena tämän opinnäyteyön tulos on yksilöllinen ja kattava toimintaympäristöanalyysi, johon yritys voi perustaa oman toimintansa ja jota se voi päivittää tarpeen mukaan.
Tämän opinnäytetyön merkitys on yleisluontoinen alan yrityksille. Yrityksen tulevat asiakkaat ovat B2B-asiakkaita mutta viime kädessä yrityksen palvelut suunnitellaan henkilöasiakkaille. Tutkimuksen keinoina käytettiin sekä kvantitatiivisen tutkimuksen että kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Kvantitatiivisen tutkimuksen aineistona toimi, muun muassa alan kirjallisuus, erilaiset artikkelit ja viranomaisjulkaisut sekä erilaiset verkkolähteet ja mobiilisovellusten sisältöpalvelualusta. Kvalitatiivista tutkimusta käytettiin palvelutarpeen kartoittamiseen. Tässä tutkimuksessa käytettiin henkilöasiakkaille suunnattua kyselyä, jolla haluttiin selvittää mobiilisovelluksen yleistarvetta, käyttökohteita ja palvelun hinnoittelua.
Tämän opinnäytetyön tuloksia tullaan käyttämään yrityksen liiketoiminnan pohjana ja yleisstrategisena ohjenuorana. Henkilöasiakkaille suunnatun kyselyn otanta ja vastausten määrä on pieni, joten se ei sellaisenaan sovellu muuhun kuin yrityksen omaan käyttöön alustavana markkinatutkimuksena. Henkilöasiakkaille suunnatun kyselyn mukaan, jokainen kyselyyn vastannut käyttäisi digitaalista jonotuspalvelua. Käyttökohteista eniten tarvetta sovellukselle nähtiin terveydenhuollossa ja virastoissa. Osa käyttäjistä käyttäisi palvelua kaikkialla, jos mahdollista. Myös huvipuistot olivat käyttökohteiden kärkipäässä. Tuotteen hinnoittelussa valtaosa vastaajista maksaisi palvelun käytöstä yhden (1) euron kertamaksun. Kokonaisuutena tämän opinnäyteyön tulos on yksilöllinen ja kattava toimintaympäristöanalyysi, johon yritys voi perustaa oman toimintansa ja jota se voi päivittää tarpeen mukaan.