Henkilöbrändin merkitys asiantuntijatehtäviin rekrytoitaessa : rekrytoijan näkökulma
Näsi, Maarit (2022)
Näsi, Maarit
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919694
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko hakijan henkilöbrändillä merkitystä asiantuntijatehtäviin rekrytoitaessa rekrytoijan näkökulmasta. Tutkimuksessa kartoitetaan myös rekrytoinnin eri muotoja, tulevaisuuden näkymiä ja arvioidaan henkilöbrändin merkitystä tulevaisuuden rekrytoinneissa. Tutkimuksen aihe syntyi kirjoittajan omasta mielenkiinnosta aihetta kohtaan ja aiempien, aihetta käsittelevien kurssitöiden myötä sekä omakohtaisista rekrytointikokemuksista.
Työ koostuu henkilöbrändiä ja rekrytointia esittelevistä teoriaosuuksista ja tutkimusosuudesta. Tutkimusosuus pohjautuu kvalitatiiviseen tutkimukseen, jossa haastateltiin erillisissä haastatteluissa kahdeksaa rekrytoinnin ja/tai henkilöbrändin parissa työskentelevää henkilöä seitsemästä eri yrityksestä. Näiden tyyliltään keskustelevien haastatteluiden kautta kävi muun muassa ilmi, että henkilöbrändillä voi olla hyvinkin erilainen merkitys rekrytointitavasta ja rekrytoivasta tahosta riippuen. Haastateltavien vastauksien perusteella henkilöbrändin merkitys vaihtelee lisäksi haettavan työtehtävän ja toimialan mukaan.
Haastatteluiden kautta syntyneen ymmärryksen perusteella voidaan tulkita, että haastatteluhetkellä henkilöbrändillä ei ollut rekrytoiville tahoille merkitystä perinteisessä rekrytoinnissa mutta esimerkiksi suorahakutyyppisessä rekrytoinnissa merkitys on selvästi suurempi. Rekrytoinnin näkökulmasta henkilöbrändi mielletään hakijan digitaalisena presenssinä eri kanavissa kuten esimerkiksi LinkedIn-profiilina ja portfoliosivuina. Tutkimuksen lopputulemana voidaan todeta, että henkilöbrändistä ei sinänsä ole haittaa työllistymistä toivovalle henkilölle mutta toisaalta sen olemassaolo ei haastatteluhetkellä ollut myöskään edellytys rekrytointiprosessissa menestymiselle. Siitä huolimatta rekrytoinnin ja henkilöbrändäyksen ammattilaiset suosittelivat asiantuntijalle LinkedIn-profiilin perustamista, mikäli haluaa tulla työmarkkinoilla löydetyksi tai rakentaa itselleen henkilöbrändiä ja verkostoa.
Tämän tutkimuksen pohjalta syntynyttä päätelmää henkilöbrändin merkityksestä ja tarpeellisuudesta työllistymiseen voi käyttää tukena omaa ammatillista henkilöbrändiään sekä arvoaan työmarkkinoilla arvioidessaan.
Työ koostuu henkilöbrändiä ja rekrytointia esittelevistä teoriaosuuksista ja tutkimusosuudesta. Tutkimusosuus pohjautuu kvalitatiiviseen tutkimukseen, jossa haastateltiin erillisissä haastatteluissa kahdeksaa rekrytoinnin ja/tai henkilöbrändin parissa työskentelevää henkilöä seitsemästä eri yrityksestä. Näiden tyyliltään keskustelevien haastatteluiden kautta kävi muun muassa ilmi, että henkilöbrändillä voi olla hyvinkin erilainen merkitys rekrytointitavasta ja rekrytoivasta tahosta riippuen. Haastateltavien vastauksien perusteella henkilöbrändin merkitys vaihtelee lisäksi haettavan työtehtävän ja toimialan mukaan.
Haastatteluiden kautta syntyneen ymmärryksen perusteella voidaan tulkita, että haastatteluhetkellä henkilöbrändillä ei ollut rekrytoiville tahoille merkitystä perinteisessä rekrytoinnissa mutta esimerkiksi suorahakutyyppisessä rekrytoinnissa merkitys on selvästi suurempi. Rekrytoinnin näkökulmasta henkilöbrändi mielletään hakijan digitaalisena presenssinä eri kanavissa kuten esimerkiksi LinkedIn-profiilina ja portfoliosivuina. Tutkimuksen lopputulemana voidaan todeta, että henkilöbrändistä ei sinänsä ole haittaa työllistymistä toivovalle henkilölle mutta toisaalta sen olemassaolo ei haastatteluhetkellä ollut myöskään edellytys rekrytointiprosessissa menestymiselle. Siitä huolimatta rekrytoinnin ja henkilöbrändäyksen ammattilaiset suosittelivat asiantuntijalle LinkedIn-profiilin perustamista, mikäli haluaa tulla työmarkkinoilla löydetyksi tai rakentaa itselleen henkilöbrändiä ja verkostoa.
Tämän tutkimuksen pohjalta syntynyttä päätelmää henkilöbrändin merkityksestä ja tarpeellisuudesta työllistymiseen voi käyttää tukena omaa ammatillista henkilöbrändiään sekä arvoaan työmarkkinoilla arvioidessaan.