Rakennusalan työmaaoppimisympäristöissä tapahtuvan opetuksen kehittäminen koulutuskeskus JEDUssa
Fors, Jussi; Pahkala, Markus (2022)
Fors, Jussi
Pahkala, Markus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022083019722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022083019722
Tiivistelmä
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä (JEDU) kouluttaa opiskelijoita Kalajokilaaksossa Pohjois-Pohjanmaalla Oulun eteläisellä alueella. JEDU kouluttaa ammatillisen perus- ja aikuiskoulutuksen lisäksi myös lisä- ja täydennyskoulutusta, valmentavaa koulutusta sekä vankilaopetusta. Koulutuskuntayhtymällä on seitsemän toimipistettä, jotka sijaitsevat Haapajärvellä, Haapavedellä, Kalajoella, Nivalassa, Oulaisissa, Siikalatvan Piippolassa ja Ylivieskassa. Opiskelijoita JEDUssa on yhteensä noin 3200 ja henkilöstöä on noin 350 henkilöä. JEDUn Kalajoen yksikössä opiskelee vuosittain noin 70 rakennusalan perustutkintoa suorittavaa opiskelijaa vuosittain.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ja tehostaa JEDUn rakennusalan työmaaoppimisympäristöjen opetusta ja niiden toteutusta. Työn tavoite on lisätä tietämystä työmaaoppimisympäristöistä ja niiden toteutuksesta. Työmaaoppimisympäristöjä tutkitaan opiskelijoiden, opetushenkilöstön sekä opetushenkilöstön esimiehien näkökulmasta. Tavoitteena on löytää eri osa-alueiden kehittämisen kohteet.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Työn aineisto on kerätty kyselyllä. Kysely teetettiin JEDUn Kalajoen toimipisteen rakennusalan opiskelijoille sekä JEDUn rakennusalan opetushenkilöstölle ja näiden esihenkilöille toukokuussa 2022.
Tutkimuksessa kehityskohteiksi valikoitui opiskelijan lähtötason huomioiminen työmaaopetuksessa, ryhmäopetuksen kehittäminen työmaaoppimisympäristössä sekä esihenkilöiltä saatava tuki ja perehdytys työmaaopetukseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ja tehostaa JEDUn rakennusalan työmaaoppimisympäristöjen opetusta ja niiden toteutusta. Työn tavoite on lisätä tietämystä työmaaoppimisympäristöistä ja niiden toteutuksesta. Työmaaoppimisympäristöjä tutkitaan opiskelijoiden, opetushenkilöstön sekä opetushenkilöstön esimiehien näkökulmasta. Tavoitteena on löytää eri osa-alueiden kehittämisen kohteet.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Työn aineisto on kerätty kyselyllä. Kysely teetettiin JEDUn Kalajoen toimipisteen rakennusalan opiskelijoille sekä JEDUn rakennusalan opetushenkilöstölle ja näiden esihenkilöille toukokuussa 2022.
Tutkimuksessa kehityskohteiksi valikoitui opiskelijan lähtötason huomioiminen työmaaopetuksessa, ryhmäopetuksen kehittäminen työmaaoppimisympäristössä sekä esihenkilöiltä saatava tuki ja perehdytys työmaaopetukseen.