Sisälogistiikan prosessien kehittäminen ja tietojärjestelmähankinta : Case: Outotec Oy, Porin tutkimuskeskus
Kilkka, Tuomas; Mann, Tuomas (2014)
Kilkka, Tuomas
Mann, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405188438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405188438
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin Outotecin Porin tutkimuskeskukseen. Insinöörityön tarkoitus oli kehittää Outotec Porin tutkimuskeskuksen näytteiden hallintaan liittyviä logistisia toimintoja. Tavoitteena oli parantaa varastoitavien tuotteiden seurantaa ja jäljitettävyyttä suunnittelemalla uudet näytteiden hallintaan liittyvät logistiset prosessit, ja sopia toimintaan soveltuvasta varastonhallintajärjestelmän hankinnasta ohjelmistoyrityksen kanssa.
Työ aloitettiin tekemällä nykytila –analyysi näytteiden hallintaan liittyvistä logistisista toiminnoista. Tarvittavat tiedot hankittiin yksilö– ja ryhmähaastatteluin sekä tutustumalla ORC:n varastoihin ja tutkimustoimintaan. Tämä työ käsittelee Outotecille saapuvien näytteiden hallintaa ja varastotoimintaa. ORC:n suorittama tutkimustoiminta on rajattu tämän insinöörityön ulkopuolelle. Työssä suoritettiin näytteiden hallintaan liittyvien logististen prosessien uudelleen suunnittelu, vaatimustenmäärittely ja sovittiin tietojärjestelmähankinnasta ohjelmistoyrityksen kanssa.
Insinöörityön tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, Outoteciltä saadusta laadullisesta materiaalista sekä ORC:n henkilöstön haastatteluista.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi hankintasopimus tietojärjestelmästä, joka tulee jatkossa tukemaan varastonhallintaa. Hankintasopimuksen pohjana käytettiin uudelleen suunnitellun logistisen prosessin kuvausta ja vaatimustenmäärittelyä. Tietojärjestelmän käytön tueksi hankitaan mobiili päätelaitteita ja niihin liitettäviä viivakoodilukijoita. ORC:n logistiset prosessit ja vastuuketjut on jatkossa tarkasti määritelty ja kaikki varastoitava tuotteet saavat viivakooditarrat tunnistamisen ja seurannan helpottamiseksi. Työhön liittyvän jatkotutkimuksen aiheena on varastonohjaus – tietojärjestelmän käyttöönotto Outotecin alueella, sekä käyttöönoton ohjeistus.
Työ aloitettiin tekemällä nykytila –analyysi näytteiden hallintaan liittyvistä logistisista toiminnoista. Tarvittavat tiedot hankittiin yksilö– ja ryhmähaastatteluin sekä tutustumalla ORC:n varastoihin ja tutkimustoimintaan. Tämä työ käsittelee Outotecille saapuvien näytteiden hallintaa ja varastotoimintaa. ORC:n suorittama tutkimustoiminta on rajattu tämän insinöörityön ulkopuolelle. Työssä suoritettiin näytteiden hallintaan liittyvien logististen prosessien uudelleen suunnittelu, vaatimustenmäärittely ja sovittiin tietojärjestelmähankinnasta ohjelmistoyrityksen kanssa.
Insinöörityön tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, Outoteciltä saadusta laadullisesta materiaalista sekä ORC:n henkilöstön haastatteluista.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi hankintasopimus tietojärjestelmästä, joka tulee jatkossa tukemaan varastonhallintaa. Hankintasopimuksen pohjana käytettiin uudelleen suunnitellun logistisen prosessin kuvausta ja vaatimustenmäärittelyä. Tietojärjestelmän käytön tueksi hankitaan mobiili päätelaitteita ja niihin liitettäviä viivakoodilukijoita. ORC:n logistiset prosessit ja vastuuketjut on jatkossa tarkasti määritelty ja kaikki varastoitava tuotteet saavat viivakooditarrat tunnistamisen ja seurannan helpottamiseksi. Työhön liittyvän jatkotutkimuksen aiheena on varastonohjaus – tietojärjestelmän käyttöönotto Outotecin alueella, sekä käyttöönoton ohjeistus.