Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työnantajabrändin vaikutus työnhakijan hakupäätökseen

Rönkkö, Tiina (2022)

Avaa tiedosto
Ronkko_Tiina.pdf (1.114Mt)
Lataukset: 


Rönkkö, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090119787
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee työnantajabrändin merkitystä yritysten rekrytointiprosesseissa. Perimmäisenä tutkimuskysymyksenä on: Miten työnantajabrändi vaikuttaa työnhakijan hakupäätökseen? Tutkimuskysymyksestä on johdettu ensimmäinen alakysymys: Miten työnantajabrändi näkyy työnhakijalle? Perimmäistä tutkimuskysymystä tukevana toisena alakysymyksenä on: Mitä työnantajabrändi on käytännön toimintoina, joita voidaan hyödyntää rekrytoinnin prosesseissa? Tutkimuksessa on avattu käsitteinä työnantajabrändiä ja rekrytointia sekä johdettu niistä teoriapohja, josta yhdessä tutkimustiedon kanssa päädytty johtopäätöksiin.

Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää. Menetelmä sopivuus tähän tutkimukseen on ollut hyvä, koska sitä käytetään erityisesti tutkittaessa laajan perusjoukon mielipiteitä, arvoja, asenteita tai käyttäytymistä. Teoriasta johdettu tieto on operationalisoitu vakioiduksi kyselylomakkeeksi, joka on toteutettu anonyyminä Kyselynetti.com-sivuston kautta. Kyselylomakkeen haittapuoliin kuuluu vastausten hitaus ja erityisesti sosiaalisessa mediassa julkaistut kyselyt hukkuvat helposti muiden julkaisujen joukkoon. Useilla Facebook-sivuilla julkaistu lomake tavoitti viikossa 30 vastaajaa.

Teoria ja määrällisellä tutkimuksella kerätty tieto antavat vahvat viitteet sille että työpaikalla viihtyminen, positiivinen ilmapiiri sekä motivoivat työtehtävät ovat merkittävimpiä seikkoja sisäisen työnantajabrändin kannalta. Hyvinvoiva henkilöstö suosittelee yritystä työpaikkana ja parantaa sitä kautta myös ulkoista työnantajabrändiä. Työnhakijoille työnantajabrändi kietoutuu hyvin vahvasti yrityksen brändiin, joka merkitsee sitä että kaikki yrityksen toiminta kuten tuotteet, markkinointi ja uutisointi vaikuttavat kokonaiskuvan syntyyn. Ulkoisen työnantajabrändin vetovoima perustuu eniten työstä saatavaan korvaukseen ja mahdollisuuteen kouluttautua ja edetä uralla. Merkitystä työnhakupäätökseen on myös yrityksen arvoilla, kulttuurilla ja eettisyydellä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste