Asiakaspoistuman syyt ja vaikutukset pankeille
Savolainen, Anni (2022)
Savolainen, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090419824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090419824
Tiivistelmä
Vähittäispankit toimivat asiakkaitaan varten ja asiakkaiden varoilla. Asiakkaat saattavat kuitenkin kyseenalaistaa pankkitoiminnan motiiveja, luotettavuutta ja rehellisyyttä. Asiakkailla on vapaus valita oma pankkinsa ja vaihtaa pankkia. Tutkimuksessa haluttiin tutkia vaihtamisesta syntyvää asiakaspoistumaa, siihen johtaneita syitä sekä poistuman vaikutuksia pankille.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin asiakkaiden merkitystä pankille taloudellisesti sekä isoimpia riskitekijöitä kuten maineriski. Teoriassa käytiin läpi myös asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, tyytymättömyyttä pankin tarjontaan sekä pankin vaihtamiseen johtaneita tekijöitä. Tietoperusta pohjautui alan kirjallisuuteen, aiempiin tutkimuksiin sekä uusimpiin pankkialan tilastoihin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimushaastatteluna pankkialan ammattilaisille. Tutkimuksessa pyrittiin tuomaan esille ammattilaisten mielipiteitä ja käsityksiä asiakkaiden käyttäytymiseen.
Tutkimuksessa ilmeni, että suurin vaikutus asiakkaiden pankin vaihtoon on palvelukokemuksilla sekä pankin palveluhinnoilla. Tulosten mukaan asiakkaat ovat Suomessa pitkäikäisiä asiakkaita, mikäli pankin palvelu koetaan hyvänä. Kuitenkin asiakaspalveluun tyytymättömyys sekä kallis tai kilpailukyvytön palveluhinnoittelu vaikutti vahvasti asiakkaiden haluun vaihtaa pankkia. Tuloksista kävi myös ilmi, että asiakaspoistumalla voi olla iso merkitys pankeille taloudellisesti, mutta se riippuu aina asiakkuuden laadusta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin asiakkaiden merkitystä pankille taloudellisesti sekä isoimpia riskitekijöitä kuten maineriski. Teoriassa käytiin läpi myös asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, tyytymättömyyttä pankin tarjontaan sekä pankin vaihtamiseen johtaneita tekijöitä. Tietoperusta pohjautui alan kirjallisuuteen, aiempiin tutkimuksiin sekä uusimpiin pankkialan tilastoihin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimushaastatteluna pankkialan ammattilaisille. Tutkimuksessa pyrittiin tuomaan esille ammattilaisten mielipiteitä ja käsityksiä asiakkaiden käyttäytymiseen.
Tutkimuksessa ilmeni, että suurin vaikutus asiakkaiden pankin vaihtoon on palvelukokemuksilla sekä pankin palveluhinnoilla. Tulosten mukaan asiakkaat ovat Suomessa pitkäikäisiä asiakkaita, mikäli pankin palvelu koetaan hyvänä. Kuitenkin asiakaspalveluun tyytymättömyys sekä kallis tai kilpailukyvytön palveluhinnoittelu vaikutti vahvasti asiakkaiden haluun vaihtaa pankkia. Tuloksista kävi myös ilmi, että asiakaspoistumalla voi olla iso merkitys pankeille taloudellisesti, mutta se riippuu aina asiakkuuden laadusta.