Musiikki osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukena päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä äänitetyn musiikin käytöstä
Tuominen, Oona; Pirttijärvi, Sanni (2022)
Tuominen, Oona
Pirttijärvi, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022083019724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022083019724
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan varhaiskasvattajien näkemyksiä siitä, miten äänitetyn lasten musiikin avulla voidaan tukea lasten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Opinnäytetyön työelämäkumppani, päiväkodit Kotitorppa ja Torpparinmäki, käyttävät äänitettyä musiikkia tiiviisti arjessaan. Vaikka äänitetyn lasten musiikin tärkeys päiväkodeissa on huomattu, varhaiskasvattajat eivät käytä sitä pedagogisesti. Tähän kehittämiskohteeseen opinnäytetyö pyrkii vastaamaan. Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat osallisuus ja yhteisöllisyys. Näitä avataan Hartin ja Shierin osallisuuden teorioiden avulla, sekä lasten yhteisöllisyyden syntymisen kautta.
Aiemmissa tutkimuksissa todetaan musiikin vaikuttavan positiivisesti lasten sosiaalisiin taitoihin. Myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainitaan äänitetty lasten musiikki tärkeänä osana varhaiskasvatuksen musiikkikasvatusta. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus ja opinnäytetyön aineisto koostuu viidestä puolistrukturoidusta yksilöhaastattelusta, jotka analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä ovat: 1) Miten varhaiskasvattajat käyttävät äänitettyä lasten musiikkia sekä 2) miten varhaiskasvattajien mukaan voidaan tukea osallisuutta ja yhteisöllisyyttä äänitetyn lasten musiikin avulla.
Varhaiskasvattajat käyttävät lasten musiikkia muun muassa arkipedagogiikassa, toimintatuokioilla ja ryhmäytymisen tukena. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat käyttävät äänitettyä lasten musiikkia erityisesti siirtymätilanteissa ja ulkoilussa. Varhaiskasvattajien näkemyksen mukaan osallisuutta tuetaan lasten toiveita kuuntelemalla ja toteuttamalla, sekä yhteisöllisyyttä tuetaan lasten luovuutta ja yhteistä toimintaa mahdollistamalla. Varhaiskasvattajien mukaan päiväkotimaailmassa nämä liittyvät toisiinsa, lasten halutessa yhdistää suosikkikappaleitaan leikkeihinsä.
Opinnäytetyö tuottaa varhaiskasvattajille uutta tietoa siitä, miten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voidaan tukea äänitetyn lasten musiikin avulla sekä miten sitä voidaan hyödyntää. Jatkotutkimusaiheena voisi tuottaa enemmän tietoa äänitetyn lasten musiikin hyödyistä, sillä tietoa on rajatusti. Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaiskasvattajat eivät käytä äänitettyä lasten musiikkia suunnitellusti. Opinnäytetyö antaa varhaiskasvattajille tukea siihen, miten lasten musiikkia voisi käyttää johdonmukaisemmin ja pedagogisemmin lasten osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukena.
Aiemmissa tutkimuksissa todetaan musiikin vaikuttavan positiivisesti lasten sosiaalisiin taitoihin. Myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainitaan äänitetty lasten musiikki tärkeänä osana varhaiskasvatuksen musiikkikasvatusta. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus ja opinnäytetyön aineisto koostuu viidestä puolistrukturoidusta yksilöhaastattelusta, jotka analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä ovat: 1) Miten varhaiskasvattajat käyttävät äänitettyä lasten musiikkia sekä 2) miten varhaiskasvattajien mukaan voidaan tukea osallisuutta ja yhteisöllisyyttä äänitetyn lasten musiikin avulla.
Varhaiskasvattajat käyttävät lasten musiikkia muun muassa arkipedagogiikassa, toimintatuokioilla ja ryhmäytymisen tukena. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat käyttävät äänitettyä lasten musiikkia erityisesti siirtymätilanteissa ja ulkoilussa. Varhaiskasvattajien näkemyksen mukaan osallisuutta tuetaan lasten toiveita kuuntelemalla ja toteuttamalla, sekä yhteisöllisyyttä tuetaan lasten luovuutta ja yhteistä toimintaa mahdollistamalla. Varhaiskasvattajien mukaan päiväkotimaailmassa nämä liittyvät toisiinsa, lasten halutessa yhdistää suosikkikappaleitaan leikkeihinsä.
Opinnäytetyö tuottaa varhaiskasvattajille uutta tietoa siitä, miten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voidaan tukea äänitetyn lasten musiikin avulla sekä miten sitä voidaan hyödyntää. Jatkotutkimusaiheena voisi tuottaa enemmän tietoa äänitetyn lasten musiikin hyödyistä, sillä tietoa on rajatusti. Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaiskasvattajat eivät käytä äänitettyä lasten musiikkia suunnitellusti. Opinnäytetyö antaa varhaiskasvattajille tukea siihen, miten lasten musiikkia voisi käyttää johdonmukaisemmin ja pedagogisemmin lasten osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukena.