Langatonta tunnisteteknologiaa hyödyntävä oppimispelikonsepti päiväkotiympäristöön
Lehtonen, Niko (2014)
Lehtonen, Niko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198520
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Metropolia Ammattikorkeakoulun Innovaatioprojekti-opintojaksolla suunniteltua oppimispelikonseptia päiväkotiympäristöön. Konsepti hyödyntää aktiivisia RFID-tunnisteita (Radio Frequency Identification) ja pilvipalvelua. Konseptin käyttökelpoisuutta päiväkotiympäristössä arvioitiin työntekijöiden palautteiden perusteella. Opinnäytetyö tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulun sovelletun elektroniikan tutkimus- ja kehitysyksikkö Electrian toimeksiannosta. Opinnäytetyön teko alkoi marraskuussa 2013 ja päättyi toukokuussa 2014.
Opinnäytetyön taustatutkimusta varten otettiin selvää päivähoidon lainsäädännöstä sekä valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetuksen opetussuunnitelmien sisällöistä. Lisäksi pureuduttiin pelien ja oppimisen yhteyden selvittämisestä tehtyihin tutkimuksiin sekä kartoitettiin oppimispelien kirjoa niin koti- kuin ulkomaiden osalta.
Tutkimus suoritettiin kahdessa vaiheessa. Aluksi haastateltiin kahdeksan päiväkodin työntekijöitä. Ensin keskusteltiin oppimispelikonseptin ideasta ja ominaisuuksista, ja sitten kehitysideoista ja tuntemuksista konseptin toimivuuden suhteen. Kerätyn palautteen perusteella kehitettiin konseptin ominaisuuksia ja luotiin kyselylomake, joka lähetettiin mukana olleille päiväkodeille. Lomakkeessa selvitettiin pilvipalvelun, oppimispelien, RFID-tunnisteiden ja muiden ominaisuuksien tarpeellisuutta kunkin päiväkodin kohdalla. Tutkimusmenetelminä oli ensimmäisessä vaiheessa teemahaastattelu ja toisessa vaiheessa puoliavoin kysely. Aineiston keräämiseen kului yhteensä neljä kuukautta.
Oppimispelikonseptin jatkotoimenpide-ehdotukset tehtiin päiväkotien vastauslomakkeista kerätyn aineiston perusteella. Vastauksista saatiin otannan koon pienuudesta huolimatta arvokasta tietoa siitä, kuinka oppimispelikonseptin eri ominaisuudet soveltuisivat päiväkotiympäristöön. Pilviprofiiliin ja oppimispeleihin liittyneet ominaisuudet, kuten teemojen käyttö ja digitaalisen portfolion kerääminen otettiin hyvin vastaan. RFID-tunnisteiden käyttöä käsitellyt osio sai selkeästi heikoimman arvosanan. Suurimmiksi uhkiksi koettiin työntekijöiden valppauden heikkeneminen ja vanhempien kriittinen suhtautuminen tunnisteiden avulla kerättävissä olevaan dataan.
Ennen pilotoinnin aloittamista on tehtävä prototyyppi, jossa on huomioitava tässä työssä esiin nousseet seikat.
Opinnäytetyön taustatutkimusta varten otettiin selvää päivähoidon lainsäädännöstä sekä valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetuksen opetussuunnitelmien sisällöistä. Lisäksi pureuduttiin pelien ja oppimisen yhteyden selvittämisestä tehtyihin tutkimuksiin sekä kartoitettiin oppimispelien kirjoa niin koti- kuin ulkomaiden osalta.
Tutkimus suoritettiin kahdessa vaiheessa. Aluksi haastateltiin kahdeksan päiväkodin työntekijöitä. Ensin keskusteltiin oppimispelikonseptin ideasta ja ominaisuuksista, ja sitten kehitysideoista ja tuntemuksista konseptin toimivuuden suhteen. Kerätyn palautteen perusteella kehitettiin konseptin ominaisuuksia ja luotiin kyselylomake, joka lähetettiin mukana olleille päiväkodeille. Lomakkeessa selvitettiin pilvipalvelun, oppimispelien, RFID-tunnisteiden ja muiden ominaisuuksien tarpeellisuutta kunkin päiväkodin kohdalla. Tutkimusmenetelminä oli ensimmäisessä vaiheessa teemahaastattelu ja toisessa vaiheessa puoliavoin kysely. Aineiston keräämiseen kului yhteensä neljä kuukautta.
Oppimispelikonseptin jatkotoimenpide-ehdotukset tehtiin päiväkotien vastauslomakkeista kerätyn aineiston perusteella. Vastauksista saatiin otannan koon pienuudesta huolimatta arvokasta tietoa siitä, kuinka oppimispelikonseptin eri ominaisuudet soveltuisivat päiväkotiympäristöön. Pilviprofiiliin ja oppimispeleihin liittyneet ominaisuudet, kuten teemojen käyttö ja digitaalisen portfolion kerääminen otettiin hyvin vastaan. RFID-tunnisteiden käyttöä käsitellyt osio sai selkeästi heikoimman arvosanan. Suurimmiksi uhkiksi koettiin työntekijöiden valppauden heikkeneminen ja vanhempien kriittinen suhtautuminen tunnisteiden avulla kerättävissä olevaan dataan.
Ennen pilotoinnin aloittamista on tehtävä prototyyppi, jossa on huomioitava tässä työssä esiin nousseet seikat.