Pisteidenlaskujärjestelmän tietokonesovellus
Valtonen, Juha (2009)
Valtonen, Juha
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002172266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002172266
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään paintballissa käytettävän sulautetun pisteidenlaskujärjes-telmän tietokonesovelluksen luontia. Työ on tehty Meri-Lapin Paintball -vuokraamo ja lai-tesuunnittelu yritykselle. Pisteidenlaskujärjestelmän tekijät näkivät hyväksi, että sulautetun järjestelmän ohella olisi tietokonesovellus, joka auttaisi pelin kulun seuraa¬mista ja sen oh-jaamista. Pisteidenlaskujärjestelmässä on tietty määrä kel¬loja sekä tukiase¬ma, joka kerää tiedot kelloilta ja lähettää ne tietokonesovelluksel¬le. Sovelluksen tarkoitus on antaa infor-maatiota pelin pisteiden ja vallattujen alueiden tilanteesta. Sovellus antaisi järjestelmälle käskyjä, jotka esimerkiksi käynnistäisivät tai lopettaisivat pe¬lin.
Sovellus on luotu Java-ohjelmointikielellä ja työssä on käytetty NetBeans-ohjelmointiym-päristöä. Työssä on myös käytetty Java Communications API -laajennusta, joka ei kuulu Ja-va-ympäristöön oletuksena.
Sovellus kerää tiedot tukiasemalta langattoman radioliikenteen avulla. Sovelluksen kanssa käytetään USB-väylään asetettavaa tikkua, jossa on radiopiiri. USB-tikun avulla sovellus kommuni¬koi tukiase¬man kanssa. Pelin tietojen on tarkoitus näkyä ruudulta selvästi niin, että ohikul¬kevat pelaa¬jat pystyvät nopeasti katsastamaan pelin tilanteen tietokoneen ruudult¬a. Sovel¬luksen on myös tarkoitus kerätä pelin kulku lokitiedostoon, joka mahdollis¬taa kulun tark¬kailun myös jälkikäteen.
Lopputuloksena syntyi toimiva ohjelma, joka kävi läpi yhden kunnollisen testauksen oi-keassa pelitilanteessa. Koko pisteidenlaskujärjestelmä sai hyvää palautetta pelaajilta ja myös itse oikea pelitilanne poiki lisää ideoita, joita sovellukseen ja pisteidenlaskujärjestel¬mään voisi laajentaa. Sovelluksen jatkokehitys jatkuu myös pisteidenlaskujärjes¬telmän ohella tästä eteenpäin.
Sovellus on luotu Java-ohjelmointikielellä ja työssä on käytetty NetBeans-ohjelmointiym-päristöä. Työssä on myös käytetty Java Communications API -laajennusta, joka ei kuulu Ja-va-ympäristöön oletuksena.
Sovellus kerää tiedot tukiasemalta langattoman radioliikenteen avulla. Sovelluksen kanssa käytetään USB-väylään asetettavaa tikkua, jossa on radiopiiri. USB-tikun avulla sovellus kommuni¬koi tukiase¬man kanssa. Pelin tietojen on tarkoitus näkyä ruudulta selvästi niin, että ohikul¬kevat pelaa¬jat pystyvät nopeasti katsastamaan pelin tilanteen tietokoneen ruudult¬a. Sovel¬luksen on myös tarkoitus kerätä pelin kulku lokitiedostoon, joka mahdollis¬taa kulun tark¬kailun myös jälkikäteen.
Lopputuloksena syntyi toimiva ohjelma, joka kävi läpi yhden kunnollisen testauksen oi-keassa pelitilanteessa. Koko pisteidenlaskujärjestelmä sai hyvää palautetta pelaajilta ja myös itse oikea pelitilanne poiki lisää ideoita, joita sovellukseen ja pisteidenlaskujärjestel¬mään voisi laajentaa. Sovelluksen jatkokehitys jatkuu myös pisteidenlaskujärjes¬telmän ohella tästä eteenpäin.