Tuotantoroolien merkitys ja vuorovaikutus dokumenttielokuvassa : Askeleeni-dokumenttielokuvan toteutus yhden hengen työryhmässä
Korpela, Mirva (2009)
Korpela, Mirva
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001191377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001191377
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus on selvittää syitä dokumenttielokuvan tuotantoroolien jakautumiseen ja tuotantoryhmän jäsenien määrään. Pohdin myös sitä, kuinka tuotantoryhmän jäsenten keskinäinen vuorovaikutus tai sen puute vaikuttaa ehjän dokumenttielokuvan syntymiseen.
Käytän opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä alan kirjallisuutta, ammattilaisten teoria- ja muuta tutkimustietoa, tukihaastatteluja sekä omaa oppimaani. Vertailen oman teososani myötä syntyneitä käytännön kokemuksia dokumenttielokuva-alan teorioihin, ja tarkastelen näiden avulla sitä, miten tuotantoroolien jakautuminen palvelee dokumenttielokuvan merkityksiä.
Opinnäytetyöni teososa on 11-minuuttinen Askeleeni-dokumenttielokuva, jonka toteutin tuotannon alusta loppuun yhden hengen työryhmässä – olin samanaikaisesti käsikirjoittaja, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä sekä leikkaaja. Askeleeni on seurantadokumentti etenevää epilepsiaa sairastavasta Päivistä, hänen parisuhteestaan ja rajallisista unelmistaan. Teososan avulla pystyin analysoimaan erityisesti yksintekemisen puutteita ja etuja ja vertailemaan näitä dokumenttielokuvan tekijälähtöisyyteen sekä tekijöiden omiin kokemuksiin tuotantoryhmien jäsentymisestä.
Tutkimuksessani selvisi, että ammattilaistuotantojen kokoonpanot vaihtelevat kahdesta - kolmesta henkilöstä suurempiin tuotantoryhmiin. Yksintekeminen ei ole dokumenttielokuva-alalla yleistä, vaikka nykytekniikan luomat mahdollisuudet tähän ovat jo periaatteessa olemassa. Hyvä dokumenttielokuva syntyy yhteistyön, vuorovaikutuksen ja keskustelun kautta – ei yhden hengen työryhmässä.
Käytän opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä alan kirjallisuutta, ammattilaisten teoria- ja muuta tutkimustietoa, tukihaastatteluja sekä omaa oppimaani. Vertailen oman teososani myötä syntyneitä käytännön kokemuksia dokumenttielokuva-alan teorioihin, ja tarkastelen näiden avulla sitä, miten tuotantoroolien jakautuminen palvelee dokumenttielokuvan merkityksiä.
Opinnäytetyöni teososa on 11-minuuttinen Askeleeni-dokumenttielokuva, jonka toteutin tuotannon alusta loppuun yhden hengen työryhmässä – olin samanaikaisesti käsikirjoittaja, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä sekä leikkaaja. Askeleeni on seurantadokumentti etenevää epilepsiaa sairastavasta Päivistä, hänen parisuhteestaan ja rajallisista unelmistaan. Teososan avulla pystyin analysoimaan erityisesti yksintekemisen puutteita ja etuja ja vertailemaan näitä dokumenttielokuvan tekijälähtöisyyteen sekä tekijöiden omiin kokemuksiin tuotantoryhmien jäsentymisestä.
Tutkimuksessani selvisi, että ammattilaistuotantojen kokoonpanot vaihtelevat kahdesta - kolmesta henkilöstä suurempiin tuotantoryhmiin. Yksintekeminen ei ole dokumenttielokuva-alalla yleistä, vaikka nykytekniikan luomat mahdollisuudet tähän ovat jo periaatteessa olemassa. Hyvä dokumenttielokuva syntyy yhteistyön, vuorovaikutuksen ja keskustelun kautta – ei yhden hengen työryhmässä.